nieuwsoverzicht

Vochtstrepen onder spechtengaten (© Vita Hommersen & Wiegert Steen)

Schatzoeken naar een boom met vleermuizen

20 juni 2019

Nachtelijk onderzoek in een bos heeft altijd iets mysterieus. Gewapend met een batdetector en een warmtebeeldcamera kent het bos ’s avonds opeens een stuk minder geheimen. We zien een konijn rond hupsen en kijkend door de lens licht een muis op in de struiken, die denkt voor ons verscholen te zijn. Uit de batdetector klinken ruisgeluiden, veroorzaakt door onze voetstappen op de bladeren. De schemer zet zich voort. En dan ineens is daar het geluid waar we op wachten: de eerste vleermuis zoeft over ons hoofd door de bomenlaan.

Grijze grootoorvleermuis (© Bernadette van Noort)

Kom op, ga de zolder op!

13 juni 2019

Afgelopen weekend ging het seizoen voor de Zoldertellingen van Vleermuizen 2019 van start. Al sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw worden overal in Nederland zolders en torens bezocht om te zoeken naar (sporen van) vleermuizen. Sinds 2008 zijn deze tellingen onderdeel van het Netwerk Ecologische Monitoring (NEM).

Hazelmuis (© Ruud Foppen)

Beter bosbeheer door herziene Nederlandse FSC-standaard

13 juni 2019

Het FSC-keurmerk bestaat 25 jaar en heeft als voornaamste doel behoud en duurzaam beheer van bossen. Niet alleen in de tropen, maar ook in Nederland. Bossen zijn letterlijk van levensbelang, terwijl we ook méér hout willen toepassen in de circulaire economie. Daarom heeft SoortenNL meegewerkt aan het herzien van de Nederlandse FSC-standaard, met eisen voor goed bosbeheer.

Aardmuis (© Paul van Hoof)

Oproep: laat uw oude en nieuwe waarnemingen meetellen voor de Rode Lijst Zoogdieren

30 May 2019

In opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit werkt de Zoogdiervereniging aan de actualisatie van het basisrapport voor de Rode Lijst Zoogdieren. Om hier een goede inschatting van te kunnen maken, roept de Zoogdiervereniging iedereen op om (oude en recente) zoogdierwaarnemingen in te voeren in de Nationale Databank Flora en Fauna (NDFF).