Nieuwsoverzicht

Baardvleermuis in winterslaap, bedekt met waterdruppeltjes

Vleermuizen weer in winterslaap

24 november 2022
Met het koude weekend van afgelopen week werden we eraan herinnerd dat de winter voor de deur staat. Voor vleermuizen is dit de periode om in winterslaap te gaan. Best logisch, want in de winter zijn er bijna geen insecten meer. En dat is nou net wat vleermuizen graag eten. Dus slim als ze zijn zetten vleermuizen hun energieniveau op een laag pitje en gaan in winterslaap.
Grootoorvleermuis bij telpoortje CHIROTEC

IR-poortjes maken verborgen vleermuizen van Fort Steendorp zichtbaar

17 november 2022
Visuele tellingen van overwinterende vleermuizen geven slechts een deel van het werkelijk aanwezig aantal vleermuizen weer. In het Fort Steendorp bij Antwerpen werd daarom een experiment opgezet met een infrarood teller. Hieruit blijkt dat slechts 1 op 3 aanwezige vleermuizen bij een wintertelling wordt gezien en dat het fort ook buiten de winter van groot belang is voor vleermuizen.
Wolf (© Maaike Plomp)

Provincie moet ingrijpen op tamme wolf Hoge Veluwe

10 november 2022
Natuurmonumenten en Zoogdiervereniging roepen de Provincie Gelderland op om de tamme wolf op de Hoge Veluwe onmiddellijk te zenderen en te starten met verjagen, zodat de wolf niet tam wordt. Herhaaldelijk kregen Natuurmonumenten en Zoogdiervereniging beelden te zien van een wolf die te dicht bij mensen komt. Die situaties baren de organisaties ernstig zorgen. De wolf vertoont gedrag dat lijkt op dat van een tamme wolf en er ontstaat een onwenselijke en gevaarlijke situatie doordat de wolf mensen niet meer uit de weg lijkt te gaan. De organisaties roepen daarom de provincie op om nu actie te ondernemen.
Franjestaart in Winterslaap

Overwinterende vleermuizen in Nederland en Vlaanderen

04 november 2022
Zaterdag 29 oktober werd de Lutra-special ‘Overwinterende vleermuizen in Nederland en Vlaanderen’ gepresenteerd. In deze special staan 17 artikelen van 36 verschillende auteurs. Het nummer geeft een zeer actueel beeld over hoe het gaat met de vleermuizen in ’klassieke’ winterverblijven zoals bunkers, forten, ijskelders en mergelgroeves in Nederland en Vlaanderen.