Nieuwsoverzicht

Ruige dwergvleermuis

Verkenningsgedrag: de ene ruige dwergvleermuis is de andere niet

09 september 2021

Wanneer dieren geconfronteerd worden met een onbekende omgeving, verkennen ze die door met hun zintuigen nieuwe informatie te verzamelen. Zo verminderen ze onzekerheden over waar bijvoorbeeld eten te vinden of waar roofdieren zich mogelijk schuilhouden. Tot nu toe heeft onderzoek naar verkenningsgedrag zich voornamelijk toegespitst op hoe wilde dieren door een onbekende omgeving bewegen, maar is er niet of nauwelijks gemeten welke informatie ze tijdens deze verkenningen via hun zintuigen verzamelen.

Hermelijn

Verdwijnt de witte hermelijn?

08 juli 2021

Een hermelijn (Mustela erminea) is middenin de zomer prachtig bruin met een witte buik en zwarte staartpunt, maar in het najaar verandert de vacht in spierwit. De staartpunt blijft onveranderd zwart. Een mooie manier om in de winter minder op te vallen als er sneeuw ligt. Nu het erop lijkt er in de winter steeds minder vaak sneeuw valt, is het de vraag of hermelijnen ook minder vaak wit worden.

Wolf (© Maaike Plomp)

Wolf gefilmd in Zuidwest Drenthe

28 juni 2021

Er is opnieuw een wolf in Drenthe waargenomen. Een wildcamera heeft een wolf geregistreerd in een natuurgebied in Zuidwest Drenthe. Experts van het Wolvenmeldpunt van de Zoogdiervereniging bevestigen dat het om een wolf gaat.

De beelden zijn gemaakt op 22 juni j.l. Op het filmpje van zo'n 10 seconden is een wolf in zomervacht te zien. Hierdoor vallen de lange poten extra op. Verder zijn de stevige kop en korte staart kenmerkend voor een wolf.