Onverhoopt thuis met de kinderen? Hier 10 Corona-proof tips om de natuur in te gaan!

Door de maatregelen om verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan worden wij allen uit onze routine gehaald. Veel gaan niet meer naar werk, activiteiten worden afgelast en kinderen gaan niet naar school. Veel mensen maken zich zorgen en raken aan huis gekluisterd. Trek vooral de natuur in en geniet van de ontluikende lente. Dit kan heel goed in je eentje, maar ook samen met je kinderen. Hieronder geven wij 10 tips om de tijd door te komen!

Mocht je onverhoopt milde klachten ervaren, volg dan het protocol van het RIVM en blijf vooral binnen.

1. Fiets of wandel en proef de lente
    De lente is echt bezig met haar intrede. Verschillende bloemen bloeien, boomknoppen komen uit en de eerste vlinders vliegen al rond. Vogels zingen hun prachtige melodieën om vrouwtjes het hof te maken. Ga daarom lekker fietsen en/of wandelen in je eigen omgeving en proef de lente! Kijk vooral ook eens naar de wilde eenden en geef waarnemingen kuikentjes door voor het onderzoek in het kader van Jaar van de Wilde Eend!

1. Sporen speuren
    Met de vochtige grond is het in veel gebieden een geweldige tijd om sporen van verschillende dieren te zoeken. Heb jij al de croissant-vorm van het voorvoetkussen in een spoor van een marterachtige goed bekeken? En welke dieren kun jij ontdekken aan de rand van een waterplas midden op een bospad? Handige hulpstukken bij het spoorzoeken zijn een meetlatje, een fotocamera en naslagwerk zoals Het Prentenboek van René Nauta en Aaldrik Pot en de Veldgids Diersporen Europa van Annemarie van Diepenbeek. Al je waarnemingen kun je doorgeven via www.telmee.nl en help daarmee ook de kennis over de natuur te vergroten!
Image
Steenmarterprent met kenmerkd "croissantje" als voorvoetkussen
  1. Vlieg achter de vlinders aan
    Bij vlinders wordt deze week enorme vlucht aan citroenvlinders verwacht. Groot, felgeel, opvallend en niet te verwarren met een ander. Ook boomblauwtjes en overwinteraars als atalanta en kleine vos kunnen worden gezien. Let op gehakkelde aurelia, die vaak ook vroeg tevoorschijn komt. Het is belangrijk om waarnemingen door te geven via de NDFF-app of op andere manieren; op die manier houden we vinger aan de pols bij de vlinders.

Citroenvlinder
  1. Wroet in de bodem
    Met deze zachte temperaturen worden ook beestjes in de bodem weer actief. Neem een schepje mee op een wandeling en zoek een mooi stukje om eens de grond om te keren! Lekker met de handen door de aarde op zoek naar kleine insecten. Neem vooral ook een aantal doorzichtige potjes mee (eventueel met deksel) zodat je ze goed kunt bekijken. Via deze website kun je handige zoekkaarten downloaden om mee te nemen

1. Bezoek de bever en Beleef de Lente.
    Voor wie echt binnen wil of moet blijven: het Groninger Landschap heeft een webcam bij een familie bevers die live te volgen is. Kijk mee via deze link. Vogelbescherming heeft ook webcams hangen bij verschillende broedvogels, zoals de steenuil, slechtvalk, ooievaar en koolmees. Geniet mee van de prachtige beelden via Beleef de Lente!

1. Kikkers en salamanders
    Heikikker en alpenwatersalamander kleuren in het vroege voorjaar spectaculair blauw. Die kleuring is precies nu begonnen. Kijk op de Verspreidingsatlas waar deze soorten voorkomen en probeer ze te vinden. De salamanders zie je vaak tussen de bladeren onder water. Geef ook hier je waarnemingen door, het zijn zeldzame soorten en we volgen de ontwikkeling nauwgezet.

1. Adders
    In de natte hoogveengebieden zoals het Dwingelderveld zijn de adders wakker. Kijk in de vroeg ochtend goed op graspollen, op paden en langs steilrandjes van kleine hoogteverschillen, daar kun je met wat geluk adders op zien warmen.

1. Morieljes
    Met het voorjaar begint ook het paddenstoelenseizoen. Sterker nog, het paddenstoelenseizoen houdt eigenlijk nooit op. Maar behalve de houtzwammen in de bossen kun je vanaf nu ook op zoek gaan naar voorjaarssoorten zoals morieljes. Je vindt ze voornamelijk in de duinen maar ook op zandgronden in het binnenland of Zuid-Limburg.

1. Bouw een insectenhotel
    Bijen, hommels en wespen zijn fascinerende vliegers en een belangrijke schakel in de natuur. Zeker wespen zijn essentieel voor het in toom houden van muggen, brom- en strontvliegen. Voor tips hoe je een goed insectenhotel bouwt kun je de uitgave Gasten van bijenhotels kopen of downloaden.

1. Ga op onderzoek in eigen tuin
    Ga ook eens op onderzoek in je eigen tuin! Welke vogels hoor en/of zie je? Welke insecten kun je tussen de tuinplanten vinden? Of wellicht heeft een mol een gang gegraven en aarde omhoog gewerkt. Ga er eens lekker voor zitten en noteer wat je ziet. Geef daarna al je waarnemingen door via de website van de Jaarrond Tuintelling!
Image
Mollenactiviteit is goed zichtbaar!

Tekst: Glenn Lelieveld, Zoogdiervereniging & Sander Turnhout, SoortenNL
Foto's: Kars Veling (leadfoto; citroenvlinder), Dieder Plu (mol), Annemarie van Diepenbeek (prent van steenmarter).