Activiteitenpagina

Ga mee !

De Veldwerkgroep organiseert tal van activiteiten. Op deze pagina geven wij steeds een zo actueel mogelijk overzicht van onze plannen. Per activiteit worden een beschrijving en de wijze van aanmelden aangegeven. Hou deze pagina dus in de gaten om op de hoogte te blijven! Voor vragen kun je ons mailen veldwerkgroep@zoogdiervereniging.nl

Veldwerkgroep Zomerkamp 2019

Zomerkampen van de Veldwerkgroep

Er wordt jaarlijks één zomerkamp in het buitenland (Europa) georganiseerd door de veldwerkgroep. Dat gaat altijd in samenwerking met zoogdierexperts uit het land zelf en met mensen die lokaal in het betreffende gebied actief zijn. Tijdens deze zomerkampen wordt de directe omgeving van de kamplocatie geïnventariseerd op alle daar voorkomende soorten zoogdieren.

In de avond worden er vleermuizen geluisterd en gevangen, wordt er met lampen gekeken naar roof- en hoefdieren in het vrije veld. In de ochtendschemer worden er vleermuiskolonies gezocht. Om de 6 uur worden de life traps pitfalls gecontroleerd waarmee woel- spits- slaap- en ware muizen worden gevangen. Vervallen huizen, schuurtjes, kerkzolders worden gecontroleerd op vleermuizen en braakballen van uilen. Iedereen is ingedeeld in een ploeg die gedurende één etmaal verantwoordelijk is voor het controleren van de uitstaande vallen. Bovendien wordt iedereen ingeroosterd voor het zoeken van vleermuiskolonies in de ochtendschemer.

Zomerkampen in het buitenland bieden een uitstekende gelegenheid om vertrouwd te raken met bij ons zeldzame of niet (meer) voorkomende zoogdiersoorten. Voor de mensen die ter plaatse actief zijn levert de aanwezigheid van 25 enthousiastelingen gedurende 10 dagen een grote hoeveelheid nieuwe gegevens op. Van elk zomerkamp verschijnt een verslag. Sinds het gebruik van GPS wordt er direct op het kamp al een database aangelegd van alle waarnemingen. Deze komt kort na het kamp al beschikbaar voor mensen die in het gebied werken waar het kamp is geweest en wordt daarna gepubliceerd op onze database-pagina.

Ook is gebleken dat deze zomerkampen bij uitstek een gelegenheid zijn voor uitwisseling van kennis en ervaring tussen 'zoogdierwerkers' in Europa. Er zijn al meer dan eens onderzoeksmethoden overgenomen, in beide richtingen!

Čajniče, Bosnië & Herzegovina - 30 juli t/m 9 Augustus 2019

We gaan dit jaar naar het land van bossen en bergen in Bosnië & Herzegovina. Het basiskamp bevindt zich op de berg Cicelj, dat deels een nationaal park is. Het ligt nabij de grens met Montenegro en Servië.

Doel
Soorteninventarisatie, met nadruk op de minder bekende en onderzochte soorten zoals Balkan sneeuwmuis, Thomas’ woelmuis, Rotsmuis, Alpenspitsmuis, Berggrootoorvleermuis, Mopsvleermuis, Mehely’s hoefijzerneus, Wilde kat, Beer en vele andere leuke soorten.

We zullen samenwerken met de Universiteit van Banja Luka, tevens lid van IUCN’s Large Carnivore Initiative en het Instituut voor Natuurbescherming van Republika Srpska deel van Bosnia en Herzegovina (BiH).

Meer informatie:

Onderkomen

We verblijven in het Eco Centar Čajniče dat door een lokale vrijwilligersgroep is opgericht. Behalve de directe omgeving van Čajniče zullen we zeer waarschijnlijk ook in wat verderaf gelegen gebieden op zoek gaan naar zoogdieren, waarvoor we mogelijk tijdelijke kampementen opslaan.

Wanneer?
30 juli t/m 9 augustus 2019.

Kosten
De totale kosten van het zomerkamp bedragen € 350,- (exclusief de reis). Opgave voor het kamp kan door voor 20 april 2019 een aanbetaling van € 50,- te storten op rekening NL06INGB0002050298 t.n.v. Zoogdiervereniging te ´s-Hertogenbosch onder vermelding van je naam EN tevens het opgave formulier in te vullen. (aanmelding is pas geldig als beide zijn ontvangen).

Graag willen we je wijzen op het volgende:
De veldwerkgroep is geen reisorganisatie. De heen en terug reis zal je zelf moeten regelen. Rond 15 mei 2019 zal de veldwerkgroep de deelnemers een deelnemerslijst toesturen. Deze lijst kun je gebruiken om een reismaatje te zoeken of om te kijken of je met iemand mee kan rijden.

De kleine lettertjes
Op alle activiteiten is het Huishoudelijk reglement van de Veldwerkgroep van toepassing. Deelname aan activiteiten van de veldwerkgroep is op eigen risico. Bij de prijs zijn (indien van toepassing) inbegrepen de kosten voor overnachting, eten en drinken, eventuele vergunningen en deelname aan diverse veldactiviteiten. Bij annulering  na 1 juni worden de slaapkosten  in rekening gebracht. Deelnemers moeten zelf voor vervoer van en naar de activiteit zorgen en dienen de benodigde verzekeringen zelf te hebben afgesloten (onder andere een reis- en/of bagageverzekering en een ziektekostenverzekering). Deelname aan activiteiten waarbij vleermuizen worden gehanteerd is uitsluitend mogelijk voor personen die recent zijn ingeënt tegen rabiës. Huisdieren zijn tijdens alle activiteiten niet toegestaan (ook niet als het zoogdieren zijn). Minimale leeftijd van de deelnemers: 18 jaar. Door je op te geven voor een activiteit verklaar je akkoord te zijn met deze voorwaarden.