Hermelijn (bron: Fred Zandinga)

Zoogdierdag

23 maart 2024
Burgers' Zoo, Arnhem

Zoogdierdag 2024

Zoogdierdag gemist?

Op zaterdag 23 maart organiseerde de Zoogdiervereniging de jaarlijkse Zoogdierdag. Dé dag voor alle liefhebbers van wilde zoogdieren om elkaar te ontmoeten en te genieten van een divers programma vol boeiende lezingen, praktische workshops en leerzame excursies.

Zoogdierdag gemist? Kijk hieronder de lezingen terug.

Opening Zoogdierdag

Opening van de Zoogdierdag 2024 in Burgers' Zoo.

Door Niels de Zwarte

Terugblik op 2023: het Jaar van de Meervleermuis

Hoogte- en dieptepunten van het Jaar van de meervleermuis. Wat kunnen we allen doen om deze grutto van de nacht zo goed mogelijk te beschermen?

Door Wieneke Huls

Actief aan de slag voor de hermelijn

De Werkgroep Kleine Marterachtigen is erg enthousiast over het jaar van de hermelijn. Zij zullen een toelichting geven op de activiteiten die zij dit jaar op het programma hebben staan. Waarbij zowel bekendheid creëren bij het bredere publiek, verbeteren van het habitat en onderzoek centraal staat.

Door Joyce Verschoor

Zo Zoo! Achter de schermen bij Burgers’ Zoo

Deze lezing belicht de complexiteit achter de schermen van een dierenpark, inclusief educatie, onderzoek en soortbehoud. Het vraagt om een balans tussen individueel dierenwelzijn en het welzijn van de populatie, wat uitdagingen met zich meebrengt voor de medewerkers, of ze nu werken met roodtandspitsmuizen of Caribische zeekoeien.

Door Constanze Mager

De goudjakhals

De goudjakhals is een middelgrote hondachtige die gestaag Europa verovert. Hij concurreert met vossen en wasbeerhonden, maar erkent de wolf als superieur. Door een eigen niche in te nemen van geringe oppervlakte slaagt hij er toch in om voor zichzelf een plek in het ‘carnivore’ landschap te veroveren.

Door Glenn Lelieveld

25 jaar Netwerk Ecologische Monitoring

Rombout de Wijs heeft het NEM Zoogdieren opgericht, dat na 25 jaar monitoring belangrijke informatie heeft verzameld over zoogdieren in Nederland. Hoewel het NEM inzicht biedt in verspreiding en aantallen, kan het geen verklaring geven voor trends. De hoop is nu gevestigd op de brede achterban van de Zoogdiervereniging om samen te werken en kennis te delen voor het behoud van zoogdiersoorten in Nederland.

Door Maurice La Haye

Vleermuizen en de energietransitie

Nederland heeft een flinke opgave om te verduurzamen. Na-isolatie is een van de pilaren voor het behalen van de klimaatdoelen. In de afgelopen jaren is er veel gebeurd en is er veel over dit onderwerp verschenen in de media. We praten je graag bij over de stand van zaken en wat we nog kunnen verwachten.

Door Erik Broer

Pitches werkgroepen

Vandaag geven de Werkgroep Kleine Marterachtigen, de Werkgroep Langoren, de Veldwerkgroep en CaLutra uitleg over (de activiteiten van) de werkgroepen.

Cees en de Wolf

Jarenlang bracht Cees van Kempen door in het veld en de bossen om een film, een boek en een theatervoorstelling te maken over de wolf. In deze presentatie vertelt Cees over de verrassende dingen die hij ontdekte en maakt hij ons deelgenoot van zijn meest bijzondere ervaringen.