Agendaoverzicht

Rosse vleermuizen in een Schwegler 2F vleermuiskast

VLEN-avonden op 20 november en 4, 11 en 18 december 2020

-

Door de Covid-19-pandemie was het dit jaar onmogelijk een VLEN-dag te organiseren. Jammer, want het is altijd gezellig om elkaar te zien en ervaringen uit te wisselen. Om toch wat kennis te delen komt de Vleermuiswerkgroep Nederland daarom met een serie informatieve online avondlezingen over vleermuisbescherming- en onderzoek in Nederland: de VLEN-avonden.

Voor de VLEN-avonden zijn tot nu toe de volgende lezingen bekend:

Urban Bats Meeting 2020

Urban bats in Europe - flitsmeeting over vleermuizen in de stad

2020 zou het jaar zijn geworden van de 10de editie van het jaarlijkse Vleermuizen in de Stad-symposium. Helaas zijn dit jaar vleermuizen "hot" , en bijeenkomsten "not".
De gemeente Utrecht heeft daarom besloten om digitaal én internationaal te gaan! We nodigen een je uit om op donderdag 26 november deel te nemen aan een flitsmeeting over "Urban bats in Europe".

De torenvalk eet met name de veldmuizen die leven op de hamster akkers (Bron: Gerard Müskens)

Landelijke Dag Sovon

-

Zaterdag 28 november vindt de Landelijke Dag van Sovon plaats. Een groot deel van deze dag zal in het teken staan van de Jaarrond Tuintelling, die dit jaar vijf jaar bestaat. Uiteraard is de Zoodiervereniging er ook bij! Naast diverse lezingen en een virtuele beursvloer zullen wij te vinden zijn op het digitale ontmoetingsplein. Van 10:30-11:00, 13:00-14:00 en 16:00-17:00 uur zijn wij aanwezig om vragen te beantwoorden of gewoon om gezellig een praatje te maken.

Bunzing (© Merijn van den Hoogenhoff)

Cursus Herkennen van roofdiersporen

-

De Zoogdiervereniging organiseert de tweedaagse cursus ‘Herkennen van roofdiersporen’ op 4 en 11 februari 2021. De cursus wordt Covid19-proof georganiseerd op Boerderij Hoekelum.

Onderzoek naar de aanwezigheid van zoogdieren is ingewikkelder dan bijvoorbeeld die van vogels. Voor roofdieren is het zoeken naar en analyseren van sporen een goede methodiek. Echter, hoe voorkom je dat je ziet wat je wilt zien, maar blijf je scherp in het waarderen van waarnemingen?