Egeltelling

16 september 2023 tot 17 september 2023
Egel (© Wesley Overman)

Door de groei van steden en dorpen worden tuinen voor de egel steeds belangrijker als leefgebied. Tijdens de Egeltelling van 16 en 17 september brengen we in kaart waar egels leven. Ook in jouw tuin? Geef het door!

Op 16 en 17 september is de Egeltelling. Tijdens dit weekend roept de Zoogdiervereniging iedereen op om waarnemingen van egels door te geven, bijvoorbeeld uit eigen achtertuin of buurt. Egels die je buiten jouw tuin spot kun je doorgeven via Waarneming.nl of Telmee.nl.
De eerste landelijke egeltelling was tijdens het Jaar van de Egel in 2009. Dit weekend was een groot succes, er kwamen meer dan 20.000 meldingen van egels binnen. De jaren erop is er steeds een oproep voor het doorgeven van waarnemingen van egels tijdens (en rondom) het weekend verspreid.

De Zoogdiervereniging wil met de Egeltelling zoveel mogelijk gegevens van egels verzamelen. Door deze waarnemingen (en die van eerdere jaren) ontstaat er een aardig beeld van de verspreiding van egels in Nederland, om er zo achter te komen hoe het met de egel gaat.

Meer informatie en veelgestelde vragen vind je op zoogdiervereniging.nl/egeltelling.

De Egeltelling wordt georganiseerd door de Zoogdiervereniging in samenwerking met Egelbescherming Nederland en wordt mede mogelijk gemaakt door de NDFF en BIJ12.