Zoogdiervereniging reageert op verzoek Europese Commissie aanleveren data over wolven

Wolf (Bron: Mark Zekhuis)

De Zoogdiervereniging heeft twee officiële reacties gestuurd naar aanleiding van het persbericht van de Europese Commissie van 4 september over de wolf. De Europese Commissie doet daarin een brede oproep om data aan te leveren ter ondersteuning van een mogelijke herziening van de beschermde status van de wolf.

De Zoogdiervereniging is een kenniscentrum op het gebied van in het wild levende zoogdieren in Nederland. Specifiek met betrekking tot de wolf geeft het bureau van de Zoogdiervereniging uitvoering aan het Wolvenmeldpunt en een zenderonderzoek naar een wolf op de Utrechtse Heuvelrug. Verder neemt zij deel aan het dieetonderzoek in alle wolventerritoria in Nederland. De Zoogdiervereniging heeft de afgelopen jaren ook op andere wijzen bijgedragen aan kennisontwikkeling rondom de wolf, onder meer door een analyse van het beleid van zeven verschillende Europese landen ten aanzien van probleemsituaties met wolven.

De Zoogdiervereniging voelde zich aangesproken gehoor te geven aan de brede oproep vanuit de Europese Commissie om data aan te leveren. De eerste reactie is gedaan onder de vlag van Mammal Conservation Europe (MCE); een samenwerkingsverband van zeven Europese natuurbeschermingsorganisaties ter bescherming van Europese zoogdieren, waarvan de Zoogdiervereniging één van de oprichters is. De tweede reactie is rechtstreeks gedaan door de Zoogdiervereniging door het indienen van feitelijke data over wolven in Nederland. De tweede reactie is inhoudelijk onderbouwd met het rapport van Wellner & van der Klaauw uit 2022 over het percentage genomen preventieve maatregelen tegen wolvenschade en het hierboven genoemde rapport van Bommel et al uit 2020, ‘Analyse probleemsituaties wolf’.

De Zoogdiervereniging heeft haar zorgen geuit over het plan om de beschermde status van de wolf in de Europese Unie te herzien en heeft haar bedenkingen bij de manier waarop de Europese Commissie om aanvullende data verzoekt. De bezwaren zoals genoemd in de reactie van de Zoogdiervereniging en Mammal Conservation Europe (MCE) gericht aan de Europese Commissie zijn hieronder samengevat:

• Wij verzoeken de Europese Commissie om de korte reactietijd van 18 dagen die organisaties wordt geboden voor het aanleveren van data te verlengen. Niet alleen is de korte reactietijd in strijd met de ‘Better Regulation Guidelines’ van de Commissie zelf maar tevens brengt de korte reactietijd een groot risico met zich mee op gekleurde informatie;
  • Wij eisen een herformulering van het persbericht vanwege de insteek waarbij de Commissie ‘lokale autoriteiten met klem aanraadt volledig gebruik te maken van bestaande ontheffingen’ en de opruiende toon waar het de mogelijke bedreiging van de veiligheid voor mensen betreft;
  • Wij willen weten hoe de Europese Commissie grenzen overstijgende monitoring gaat steunen en de ontwikkeling van managementplannen op populatieniveau gaat stimuleren. Ook hier helpen wij graag.

De in het Engels opgestelde reactie van Mammal Conservation Europe vindt u hier.

De eveneens in het Engels opgestelde reactie van Zoogdiervereniging is via deze link in te zien.