Ga mee vleermuizen spotten in de Nacht van de Vleermuis!

24, 25 en 26 augustus 2018 op meer dan 70 locaties in Nederland.

De avond valt. Het silhouet van een boom steekt af tegen de donkerblauwe lucht. Haar bladeren ruisen zachtjes in de wind. De maan en sterren worden zichtbaar en in de verte zijn de lichten van de huizen te zien. Plotseling klinkt er geluid uit een speaker: "pip pap pip pap pap pip…" Je kijkt op en ziet tussen de takken opeens een schim opduiken: een vleermuis! Als een luchtacrobaat draait het rondjes boven je hoofd en met een soort van salto duikt het op een insect af. “Pip pap prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt.”  Het insect is gevangen, de vleermuis vervolgt pruttelend zijn weg. De nacht is niet stil, maar zit boordevol vleermuisgeluiden.
Wil je deze geluiden horen en live vleermuizen zien? Ga dan op 24, 25 of 26 augustus mee met een excursie tijdens de Nacht van de Vleermuis!

In de Nacht van de Vleermuizen worden door heel Nederland nachtelijke vleermuisexcursies georganiseerd. Samen met een vleermuisexpert ga je met behulp van een 'bat-detector' op zoek naar vleermuizen. Een bat-detector zet de ultrasone vleermuisgeluiden om naar voor mensen hoorbaar geluid en aan het “gepruttel, getap of geratel” is te horen welke soort het is. Soms is ook het onderling sociaal gebabbel van vleermuizen te horen.

Voorafgaand aan de vleermuizenwandeling wordt op meerdere locaties een lezing gegeven of vinden aanvullende activiteiten plaats. Tijdens de avond wordt veel informatie gegeven over het leven van vleermuizen. Dit is dé kans voor jong en oud om meer te weten te komen over vleermuizen. Hoor, zie en ervaar zelf hoe vleermuizen vliegen, waar ze wonen, hoe ze jagen en drinken!

Wil je weten waar je aan de Nacht van de Vleermuis kunt deelnemen? Kijk dan op www.nachtvandevleermuis.nl. Daar vind je per excursie informatie over de datum, de aanvangs- en eindtijd en of vooraf aanmelden nodig is of niet.

Gids en deelnemers tijden de Nacht van de Vleermuis
Gids en deelnemers tijdens de nacht van de vleermuis (foto: Frans Hijnen).

De Internationale Nacht van de Vleermuis is een initiatief van Eurobats, de Europese organisatie voor de bescherming van vleermuizen. Dit jaar wordt, in meer dan 30 landen, de 22ste Internationale Nacht van de Vleermuis georganiseerd. In Nederland wordt het evenement gecoördineerd door de Vleermuiswerkgroep Nederland, een onderdeel van de Zoogdiervereniging. Hierbij wordt samengewerkt met de KNNV, IVN, Staatbosbeheer, Natuurmonumenten, diverse provinciale landschappen en veel vrijwillige excursieleiders.

Banner Nacht van de Vleermuis

Tekst: Erik Korsten, Zoogdiervereniging