Egelweekend 2015 op 19 en 20 september

Geef uw waarneming van egels door!
Op 19 en 20 september is het ‘Egelweekend 2015’. Tijdens dit weekend roept de Zoogdiervereniging iedereen op om waarnemingen van egels door te geven, bijvoorbeeld uit eigen achtertuin of buurt. De Zoogdiervereniging wil met het Egelweekend zoveel mogelijk gegevens van egels willen verzamelen. Door deze waarnemingen (en die van eerdere jaren) ontstaat er een aardig beeld van de verspreiding van egels in Nederland. Waar komen ze voor en waar worden ze niet gemeld? Zijn de witte gebieden uit voorgaande jaren er nog steeds?

Levend en dood
Het gaat om alle egels die in 2015 zijn gezien. Dat mag dus ook van eerder dit jaar zijn. Het kan daarbij gaan om ontmoetingen met levende egels maar ook dode exemplaren kunnen worden gemeld.

Egels melden

Melden van egels gaat gemakkelijk. De egel(s) in uw tuin kunt u doorgeven via de Jaarrond Tuintelling. Voor egels op andere locaties heeft de Zoogdiervereniging een speciale gebruiksvriendelijke module waar iedereen in een paar stappen de waarneming van een egel kan doorgeven. Het meldpunt is te vinden op http://www.zoogdiergezien.nl/node/add/egel.

Natuurlijk kunnen waarnemingen ook worden doorgegeven via Telmee.nl en Waarneming.nl.

Egel filmpjes

De Zoogdiervereniging heeft met hulp van het Prins Bernhard Cultuurfonds en Groen & Doen van een vijftal aansprekende soorten nieuwe, educatieve filmpjes gemaakt. De komende maanden lanceren wij deze filmpjes. In het kader van het Egelweekend is het filmpje over de egel vanaf nu te bekijken.

Vara's Vroege Vogels maakte in het kader van het Egelweekend een egelfilmpje. Bekijk wat je in de eigen tuin kunt doen om egels de winter door te helpen.

Jaarlijks

Het Egelweekend vindt voor de zesde keer plaats. De eerste was in 2009. Dit was zo’n succes dat de Zoogdiervereniging ook in de jaren erna op kleinere schaal een Egelweekend houdt.