No place to hide: Limited forest cover hampers the availability of suitable habitat for lynx in the Netherlands

2019

In Europe, centuries-long of overharvesting and hunting of large herbivores and carnivores has resulted in extinctions of large mammals, such as the lynx (Lynx lynx). With the expansion of lynx distributions via recolonisation and reintroduction programmes, it is possible that the lynx will again recolonise the Netherlands. This study identified the most important predictors for lynx habitat suitability in the Netherlands and areas in the Netherlands where the ecological requirements of the lynx are met.

Telganger / 2019-2 / oktober

• Voorwoord
  • NEM Meetprogramma Dagactieve Zoogdieren (konijn)
  • NEM Verspreidingsonderzoek Muizen

• Agenda

Deelrapportage 3 extra projecten NEM-Zoogdieren 2015

2015

Vanuit het WOT Natuur & Milieu is aan het Bureau van de Zoogdiervereniging opdracht gegeven voor een vijftal extra NEM-projecten, uit te voeren in 2015. In het opgestelde Werkplan d.d. 13 augustus 2015, is een koppeling gelegd tussen de betaalmomenten, de planning en de op te leveren deelproducten. De motivatie hiervoor is dat per oplevermoment het project in principe overdraagbaar moet zijn. In deze derde deelrapportage (30-nov) is een overzicht gegeven van de stand van zaken van de vijf extra NEM-projecten.

Second opinion - ‘Bevers en de geplande overnachtingshaven Spijk’

2015

De Boven-Rijn en Waal behoren tot de drukst bevaren vaarwegen in Nederland. Schippers zijn verplicht om op tijd rust te nemen om de veiligheid te waarborgen. Daarvoor zijn buiten de vaargeul voldoende ligplaatsen noodzakelijk. Tussen Tiel en de Duitse grens is er sprake van een aanzienlijk tekort aan overnachtingsplaatsen. Zonder aanvullende plaatsen kan een deel van de vloot niet optimaal opereren en/of veroorzaakt zij hinder voor de overige vaart.

Mogelijkheden geluiden forum voor NEM meetnet vleermuis transecttellingen

2015

Vrijwilligers binnen het  hebben aangegeven tijdens de jaarlijkse enquête en tijdens 1op-1 contacten dat zij graag met andere vrijwilligers ervaringen zouden willen delen en vragen zouden willen stellen. Zo leren zij bij en hebben ze het gevoel bij een grotere groep te horen (community).   Voor de duurzaamheid van het meetnet is het van groot belang dat de vrijwilligers zich verantwoordelijk voelen en het voor een deel als een eigen meetnet beschouwen. Het onderdeel voelen van een community draagt daar sterk aan bij. Nieuwe vrijwilligers krijgen momenteel drie korte trainingen.

Deelrapportage 2 extra projecten NEM-Zoogdieren 2015

2015

Vanuit het WOT Natuur & Milieu is aan het Bureau van de Zoogdiervereniging opdracht gegeven voor een vijftal extra NEM-projecten, uit te voeren in 2015. In het opgestelde Werkplan d.d. 13 augustus 2015, is een koppeling gelegd tussen de betaalmomenten, de planning en de op te leveren deelproducten. De motivatie hiervoor is dat per oplevermoment het project in principe overdraagbaar moet zijn. In deze tweede deelrapportage (30-okt) is een overzicht gegeven van de stand van zaken van de vijf extra NEM-projecten

Deelrapportage 1 extra projecten NEM-Zoogdieren 2015

2015

Vanuit het WOT Natuur & Milieu is aan het Bureau van de Zoogdiervereniging opdracht gegeven voor een vijftal extra NEM-projecten, uit te voeren in 2015. In het opgestelde Werkplan d.d. 13 augustus 2015, is een koppeling gelegd tussen de betaalmomenten, de planning en de op te leveren deelproducten. De motivatie hiervoor is dat per oplevermoment het project in principe overdraagbaar moet zijn. In deze eerste deelrapportage (30-sep) is een overzicht gegeven van de stand van zaken van de vijf extra NEM-projecten.