Monitoringsonderzoek op het Museumkwartier als basis voor ontheffingsaanvraag de sloop van gebouw 7a

2013

Uit overleg met RVO (dd 09-01-20140) blijkt dat RVO een volledig nieuw onderzoek verlangd als basis voor een ontheffingsaanvraag voor de sloop van gebouw 7a. Het werken met (als dan niet gedeeltelijke) worst-case scenario’s is niet mogelijk. RVO stelde dat de Gunstige Staat van Instandhouding voor de gewone dwergvleermuis in het geding is. Als dit zo is dan kan een ontheffing niet worden afgegeven. Daarom wordt ook een gedegen analyse verlangd van de cumulatieve effecten.

Advies vleermuisvriendelijke verlichting Leerdam

2013

De gemeente Leerdam is voornemens de openbare verlichting in het buitengebied van de gemeente in de komende jaren te vervangen. Hierbij wil zij zoveel mogelijk rekening houden met het in het buitengebied aanwezige vleermuizen, door het toepassen van een vleermuisvriendelijke lampkleur (bijvoorbeeld amber [590 nm +/- 20 nm] zoals dat door Innolumnis wordt aangeboden) en andere mogelijke maatregelen om lichthinder te voorkomen. Zij heeft de Zoogdiervereniging gevraagd aan te geven op welke locaties de toepassing van vleermuisvriendelijke verlichting zinvol is.

Mogelijkheden voor realisatie alternatieve verblijfplaatsen ter compensatie van de sloop van twee dienstwoningen en camping Oase, te Hoenderloo

2013

De Zoogdiervereniging begeleidt de sloop van een tweetal dienstwoningen te Hoenderloo in opdracht van het Ministerie van Defensie. De woningen zijn in gebruik als verblijfplaatsen voor vleermuizen1. Sloop van deze woningen is ontheffingsplichtig in het kader van de Flora- en faunawet.  Recentelijk is in de directe omgeving van de dienstwoningen ook de camping ‘de Oase’ verwijderd op het toiletgebouwtje na.

Mogelijkheden voor realisatie van vleermuisvoorzieningen bij een pompgebouwtje, ter compensatie van de sloop van twee dienstwoningen te Hoenderloo.

2013

De Zoogdiervereniging begeleidt de sloop van een tweetal dienstwoningen te Hoenderloo in opdracht van het Ministerie van Defensie. De woningen zijn in gebruik als verblijfplaatsen voor vleermuizen1. Sloop van deze woningen is ontheffingsplichtig in het kader van de Flora- en faunawet.  Recentelijk is in de directe omgeving van de dienstwoningen ook de camping ‘de Oase’ verwijderd.

2014.01 veldmuisonderzoek Schiphol 2013

2013

De graspercelen van Schiphol Airport blijken een prima biotoop te vormen voor veldmuizen. De
aanwezigheid van deze veldmuizen trekt predatoren als buizerds, blauwe reigers en
torenvalken, die op hun beurt een gevaar kunnen vormen voor het vliegverkeer. Medewerkers
van Schiphol Airport proberen dan ook de veldmuisstand op hun terreinen op een
aanvaardbaar minimum te handhaven.
De veldmuisstand is van 2005 tot en met 2008 gemonitord door het KAD (Kenniscentrum
Dierplagen). Er werd gemonitord middels de zogenaamde ‘Heropende Gaatjes-methode’

Zoogdier / jaargang 24 / nr.4 / winter 2013

1 De wasbeerhond heeft vaste voet in Nederland
4 Oosterschelde geschikt als habitat voor de bruinvis?
7 Verdwenen zoogdieren: de desman
8 Wolven in Nederland? Ze komen er aan!
13 Hoe beschermen we de meervleermuis?
16 Zoogmens: Erwin van Maanen
18 Hyperkort
20 De steenmarter in het “nieuws”
23 Waarneming: vale vleermuis / dwergvinvis
25 In memoriam Noke Croin Michielsen
26 Nieuws Nederland / Column
27 Nieuws Vlaanderen
en…. Agenda / Werkgroepen / Zoogdierwinkel
Het moment van…Ronald Stiefelhagen

Zoogdier / jaargang 24 / nr.3 / herfst 2013

1 Over muizen en boommarters
4 Zoogdieren in Bulgarije
6 Bruine rat resistent tegen rattengif
9 Waarom kijkt niemand naar algemene soorten?
(interview Rob Bijlsma)
12 ZoogMens: Gerrit Kolenbrander
14 Hoe verhuis je een bever?
17 Verdwenen zoogdieren: de mastodont van Auvergne
18 Hyperkort
20 Boekbespreking: Dierspoorgids (Diemer Vercayie)
21 Braakballen pluizen in Vlaanderen
22 En... werkt zo’n faunapassage ?
25 Een steenmarterkast: ook bij u in de tuin?
26 Nieuws Nederland/column
28 Nieuws Vlaanderen