Publicatieoverzicht

Faunasoorten van bossen

2018

De VBNE heeft namens een aantal terreinbeherende organisaties aan de Zoogdiervereniging (namens de soortenorganisaties) gevraagd hoe zij kunnen worden ondersteund met een methodiek die beschikbare kennis ontsluit, zodat beheerders zonder veel werk kunnen bepalen wat belangrijke soorten zijn waarvoor zij zich willen inzetten in hun bos-regio.

Monitoring van de eikelmuis in het Savelsbos en op de Bemelerberg in 2018

2018

Net als in voorgaande jaren is ook in 2018 de populatie eikelmuizen (Eliomys quercinus) in het Savelsbos en op de Bemelerberg gemonitord door middel van een vang-terugvang-onderzoek in het voorjaar en in het najaar. Gevangen eikelmuizen zijn zoveel mogelijk individueel gemerkt met behulp van transponders. In totaal zijn daarbij in het Savelsbos 18 individuen gevangen, waarvan 5 hervangsten. Op de Bemelerberg zijn in totaal 14 individuen gevangen.

Plan van aanpak - Beheermaatregelen voor de eikelmuis op de Bemelerberg en omgeving

2018

In 2017 is een populatie eikelmuizen (Eliomys quercinus) afkomstig uit Rijswijk uitgezet op de Bemelerberg (Limburg). De populatie in Rijswijk bevond zich buiten het natuurlijke verspreidingsgebied. Er bestond de noodzaak om de populatie te verplaatsen vanwege woningbouw. Na genetisch onderzoek, een habitatgeschiktheidsanalyse en het treffen van voorzieningen, in de vorm van nestkasten en schanskorven in het nieuwe leefgebied, zijn de eikelmuizen in de zomer van 2017 overgeplaatst naar de Bemelerberg en omstreken.

Telganger / 2018-2 / oktober

• Voorwoord
  • NEM Verspreidingsonderzoek Bever en Otter
  • NEM Meetnet Dagactieve Zoogdieren (konijn)
  • NEM Meetnet Dagactieve Zoogdieren (BMP)
  • NEM Meetnet Zoldertellingen Vleermuizen
  • Ingezonden stuk: Sfeerverslag Zoldertellingen Regio De Kempen (NB)
  • NEM Verspreidingsonderzoek Bunzing Boommarter
  • NEM Meetnet Hazelmuis
  • NEM Meetnet Wintertellingen Vleermuizen
  • NEM Verspreidingsonderzoek Muizen
  • NEM Meetnet Vleermuis Transecttellingen
  • Ingezonden stuk: Monitoring bever Habitatrichtlijngebieden

Telganger / 2009-2 / oktober (pdf)

2009

In deze Telganger: NEM Hazelmuis, NEM Vleermuis wintertellingen, NEM Vleermuis zoldertellingen, NEM Dagactieve zoogdieren, NEM Konijnentellingen in de duinen, NEM Tapuit en konijn, VONZ Boommarter, VONZ Das, Sterfte bij onderzoek met inloopvallen, Bruinvissen in de Oosterschelde geteld, Vleermuisonderzoek in Wit Rusland, Cursus grondgebonden zoogdieren, Symposium monitoring van zoogdieren, Tweede vondst kleine dwergvleermuis in Nederland, Egelweekend groot succes.

Telganger / 2009-1 / april (pdf)

2009

In deze editie van de Telganger: NEM Vleermuis wintertellingen, NEM Vleermuis autoroutes, NEM Vleermuis zoldertellingen, NEM Dagactieve zoogdieren, NEM Hazelmuis, VONZ Noordse woelmuis, VONZ Waterspitsmuis, VONZ Boommarter, VONZ Das, VONZ Braakbalonderzoek, 2009 is het jaar van de egel, Zoogdieratlas.nl, Gezocht: exotische zoogdieren, Overig nieuws.