2011.22 Jaarverslag NEM 2011

De Zoogdiervereniging verzorgde in 2010 en 2011 in het kader van het Netwerk
Ecologische Monitoring de uitvoering van vier monitoringsmeetnetten en de
uitgave van een halfjaarlijks verschijnend verslag voor de deelnemers (De
Telganger). In dit rapport wordt van deze meetnetten kort weergegeven welke
werkzaamheden door de Zoogdiervereniging zijn uitgevoerd. Daarnaast worden
eventuele knelpunten besproken, en concept werkplannen voor 2012 gegeven.

De meetnetten zijn vleermuistellingen winter en zolder, dagactieve zoogdieren en hazelmuis

2010.47 Populatieomvang van eikelmuizen in het Savelsbos

2010

De enige Nederlandse populatie van de eikelmuis bevindt zich in het Savelsbos, Zuid-Limburg. Recent onderzoek laat zien dat in geheel Europa het voorkomen van de eikelmuis een sterke achteruitgang vertoont. Voor de bescherming is het noodzakelijk te weten hoeveel dieren er in het Savelsbos leven. Discussies over populatiegroottes kunnen immers een verlammende werking hebben op het nemen van noodzakelijke beheermaatregelen: denk aan het hamsterdossier.

Telganger / 2010-1 / april (pdf)

2010

In deze editie van de Telganger: NEM Vleermuis wintertellingen, NEM Vleermuis zoldertellingen, NEM Autovleren, NEM DagActieve Zoogdieren (DAZ), NEM Hazelmuis, VONZ Waterspitsmuis, VONZ Noordse woelmuis, VONZ Boommarter, VONZ Das, VONZ Kleine zoogdieren (braakballen), Landelijke zoogdierdag / ALV, Zoogdieratlas.nl, Zoogdiervereniging in commissie DWHC, Vleermuisnieuws uit Groningen, Muizen veroveren de waddeneilanden, Opmars van de grote bosmuis, Ga mee walvissen en dolfijnen kijken.

Telganger / 2007-VONZspecial / juli (pdf)

2007

In deze editie van de Telganger: Nieuwe oude waarnemingen gezocht, Landelijk verspreidingsonderzoek das, Waar zit de boommarter, Noordse woelmuis gevangen, Lok de waterspitsmuis, Nieuwe onderzoeksmethode met lokbuizen, Eikelmuis en hazelmuis, Wanted! Beverspotters, Doorgeven waarnemingen, Zoogdierwaarnemingen vanuit de auto, Gezocht vrijwilligers op kantoor of thuis, WILDzoekers zoeken Wildleiders, Telganger Digitaal, Vacature Senior Projectleider.

Telganger / 2007-2 / november (pdf)

2007

In deze editie van de Telganger: Met auto en boot vleermuizen tellen, Bevers in Limburg voorjaar 2006/2007, Waterspitsmuis verspreidingsonderzoek, Eerste resultaten Zoldertellingen Vleermuizen, Exotische eekhoorns in Nederland, Sterfte onder zoogdieren, Resultaten wintertellingen vleermuizen, Resultaten Dagactieve Zoogdieren 2006, Meetnet Hazelmuis, Oproep: Dode bunzingen gezocht, Nationale braakbalpluisweek WILDzoekers, Colofon, Lustrumviering Zoogdiervereniging VZZ.