Publicatieoverzicht

Telganger / 2019-2 / oktober

2019
  • Voorwoord
  • NEM Meetprogramma Dagactieve Zoogdieren (konijn)
  • NEM Verspreidingsonderzoek Muizen
  • NEM Meetprogramma Vleermuis Transecttellingen
  • NEM Meetprogramma Zoldertellingen Vleermuizen
  • NEM Meetprogramma Wintertellingen Vleermuizen
  • NEM Meetprogramma Dagactieve Zoogdieren
  • NEM Verspreidingsonderzoek Bever en Otter
  • NEM Verspreidingsonderzoek Bunzing Boommarter
  • NEM Meetprogramma Hazelmuizen
  • Agenda

Faunasoorten van bossen

2018

De VBNE heeft namens een aantal terreinbeherende organisaties aan de Zoogdiervereniging (namens de soortenorganisaties) gevraagd hoe zij kunnen worden ondersteund met een methodiek die beschikbare kennis ontsluit, zodat beheerders zonder veel werk kunnen bepalen wat belangrijke soorten zijn waarvoor zij zich willen inzetten in hun bos-regio.

Monitoring van de eikelmuis in het Savelsbos en op de Bemelerberg in 2018

2018

Net als in voorgaande jaren is ook in 2018 de populatie eikelmuizen (Eliomys quercinus) in het Savelsbos en op de Bemelerberg gemonitord door middel van een vang-terugvang-onderzoek in het voorjaar en in het najaar. Gevangen eikelmuizen zijn zoveel mogelijk individueel gemerkt met behulp van transponders. In totaal zijn daarbij in het Savelsbos 18 individuen gevangen, waarvan 5 hervangsten. Op de Bemelerberg zijn in totaal 14 individuen gevangen.

Plan van aanpak - Beheermaatregelen voor de eikelmuis op de Bemelerberg en omgeving

2018

In 2017 is een populatie eikelmuizen (Eliomys quercinus) afkomstig uit Rijswijk uitgezet op de Bemelerberg (Limburg). De populatie in Rijswijk bevond zich buiten het natuurlijke verspreidingsgebied. Er bestond de noodzaak om de populatie te verplaatsen vanwege woningbouw. Na genetisch onderzoek, een habitatgeschiktheidsanalyse en het treffen van voorzieningen, in de vorm van nestkasten en schanskorven in het nieuwe leefgebied, zijn de eikelmuizen in de zomer van 2017 overgeplaatst naar de Bemelerberg en omstreken.

Monitoringsplan voor kleine marterachtigen en de egel in Drenthe

2018

Provincies zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet natuurbescherming. Ten tijde van de vaststelling van de Wet natuurbescherming heeft de provincie Drenthe besloten om de kleine marterachtigen (bunzing, hermelijn, wezel) en egel vrij te stellen van ontheffing voor handelingen in het kader van ruimtelijke ingrepen en bestendig beheer en onderhoud. Met daarbij de toezegging aan Provinciale Staten (PS) om de verspreiding en populatie van deze dieren te monitoren met het oog op de (gunstige staat van) instandhouding van deze soorten in de provincie Drenthe.