Publicatieoverzicht

2013.10 eindrapport VONZ 2012

2012

Het Ministerie van Economische Zaken investeert in het gericht laten verzamelen van verspreidingsgegevens van verschillende beschermde soorten. De Gegevensautoriteit Natuur heeft de Zoogdiervereniging opdracht gegeven om ook in 2012 verspreidingsonderzoek naar enkele beschermde zoogdiersoorten te coördineren. In 2012 richtte het verspreidingsonderzoek zich op de contractsoorten noordse woelmuis, waterspitsmuis en grote bosmuis, in combinatie met het vergroten van het vrijwilligersnetwerk.

Telganger / 2006-VONZspecial / oktober (pdf)

2006

In dez editie van de Telganger: Inhaalslag Verspreidingsonderzoek Zoogdieren, Boommarter inventarisatie Zuid-Kennermerland, Noordse woelmuis, Waterspitsmuis, Spitsmuis in lokbuis, Eikelmuis, Ingekorven vleermuis, Zwermlokaties bij winterverblijven, Hazelmuis, Meedoen met de inhaalslag?, Ecogrid, Basiscursus Zoogdieren inventariseren, Telganger digitaal, Word lid van de Zoogdiervereniging van Nederland.

2006.51 De functies van het Kromhoutkazerneterrein Utrecht voor vleermuizen

2006

De opdrachtgever is voornemens de functie van het Kromhoutkazerneterrein te wijzigen van een onderhoud en herstelplaats van kleine voertuigen in een kantorencomplex voor diverse administratieve ondersteunende diensten. De opdrachtgever heeft de Zoogdiervereniging VZZ gevraagd welke beschermde vleermuissoorten op het terrein aanwezig zijn, en of de gebouwen gebruikt worden als verblijfplaats.

2006.48 Inhaalslag Verspreidings Onderzoek Nederlandse Zoogdieren (VONZ) 2006/2007

2006

Eind augustus verleende het Ministerie van LNV aan Zoogdiervereniging VZZ de opdracht om een inhaalslag te gaan uitvoeren naar een zevental zoogdiersoort(groep)en. Doel hiervan is om zoveel mogelijk met vrijwilligers de actuele situatie betreffende de verspreiding van deze zoogdiersoorten in Nederland zo efficiënt mogelijk in kaart te brengen.

2006.01 Verspreidingsonderzoek muizen en spitsmuizen in 2005

2006

In 2005 is onderzoek verricht naar de haalbaarheid van de braakbalmethode om een landsdekkend beeld te geven van de verspreiding van de veldspitsmuis, waterspitsmuis en de noordse woelmuis met de inzet van vrijwilligers. Om daarover een uitspraak te kunnen doen is getest of in de leefgebieden van deze drie soorten voldoende braakbalmateriaal verzameld kan worden.