Publicatieoverzicht

Telganger / 2020-2/ oktober

2020
  • Voorwoord
  • NEM Verspreidingsonderzoek Muizen - De waterspitsmuis in Nederland - het waarnemerseffect
  • NEM Meetprogramma Hazelmuizen - Meetprogramma Hazelmuizen: resultaten 2019 en aanpassingen nieuwe seizoen
  • NEM Meetprogramma Vleermuis Transecttellingen
  • NEM Meetprogramma Exoten
  • NEM verspreidingsonderzoek Bever en Otter
  • NEM Meetprogramma Wintertellingen vleermuizen
  • NEM Meetprogramma Dagactieve zoogdieren
  • NEM Meetprogramma Dagactieve zoogdieren Konijn
  • NEM Meetprogramma Zoldertellingen vleermuizen

Staat van instandhouding Gelderland, factsheets voor 24 soorten

2019

De provincies zijn sinds 1 januari 2017 het bevoegd bezag voor de passieve en actieve soortenbescherming in het kader van de Wet natuurbescherming op waaronder het beoordelen van ontheffingsaanvragen in het kader van ingrepen in de fysieke leefomgeving en schadebeleid. Bij het al dan niet kunnen verlenen van een ontheffing zijn de gevolgen voor de (gunstige) staat van instandhouding een belangrijk criterium. De provincie wil daarom van een aantal soorten van de Vogelrichtlijn en Habitatrichtlijn weten wat de ‘gezondheid’ van de populatie van Gelderland is.

Faunasoorten van bossen

2018

De VBNE heeft namens een aantal terreinbeherende organisaties aan de Zoogdiervereniging (namens de soortenorganisaties) gevraagd hoe zij kunnen worden ondersteund met een methodiek die beschikbare kennis ontsluit, zodat beheerders zonder veel werk kunnen bepalen wat belangrijke soorten zijn waarvoor zij zich willen inzetten in hun bos-regio.

Onderzoek naar het voorkomen van waterspitsmuis en dwergmuis in Berkheide 2015

2015

Staatsbosbeheer heeft het Bureau van de Zoogdiervereniging gevraagd onderzoek te doen naar het voorkomen van waterspitsmuis en dwergmuis in het duingebied van Berkheide, onderdeel van het Natura 2000 gebied Meijendel & Berkheide. Doel van het onderzoek was het wel of niet voorkomen van waterspitsmuis en/of dwergmuis vast te stellen.

Onderzoek naar het voorkomen van noordse woelmuis en waterspitsmuis bij Spaarndam 2015

2015

In het gebied van Spaarnwoude staat de plaatsing van een aantal nieuwe hoogspanningsmasten gepland. Aan de rand van een waterpartij ten noordoosten van Spaarndam komt één van deze nieuwe masten in een gebied waar in het recente verleden noordse woelmuizen zijn aangetroffen. Tevens is op deze locatie het voorkomen van waterspitsmuis niet uit te sluiten.

Telganger / 2016-1 / april (pdf)

• NEM Verspreidingsonderzoek Otter
  • Coördinatie NEM Zoogdiermeetnetten
  • Verpreidingsonderzoek Muntjak
  • Jaarrond Tuintelling
  • ​Agenda

Telganger / 2015-2 / oktober (pdf)

• NEM Verspreidingsonderzoek Bever-Otter
• NEM Meetnet Vleermuis Transecttellingen
• NEM Meetnet Wintertellingen Vleermuizen
• NEM Meetnet Zoldertellingen Vleermuizen
• NEM Meetnet Dagactieve Zoogdieren
• NEM Meetnet Konijnentellingen
• NEM Verspreidingsonderzoek Muizen
• NEM Meetnet Hazelmuizen
• Jaar van de Das
• Jaarrond Tuintelling
• Agenda

Onderzoek: Beoordeling geschiktheid voor waterspitsmuis van oever watergang, bedrijventerrein Veenendaal

2014

Aan de noordzijde van het bedrijventerrein De Batterijen in Veenendaal is een onderdoorgang onder het spoor gepland. Daardoor zal de rechteroever van de plaatselijke watergang worden aangetast. Een quickscan moet antwoord geven op de vraag of deze over geschikt is voor de waterspitsmuis. De rest van de watergang blijft intact.

2014.030 Noordse woelmuis & waterspitsmuis Hoorn & Etersheim 2014

2014

Twee buitendijkse gebieden ten zuiden van Hoorn zijn in augustus 2014 bevangen op het voorkomen van zowel noordse woelmuis als waterspitsmuis.
Uit de omgeving van het onderzoeksgebied bij Etersheim zijn in het verleden vangsten gedaan van zowel noordse woelmuis als waterspitsmuis, maar niet in het gebied zelf. Uit het onderzoek blijkt dat er een kleine populatie noordse woelmuizen aanwezig is, terwijl waterspitsmuis ontbreekt.

2013.10 eindrapport VONZ 2012

2012

Het Ministerie van Economische Zaken investeert in het gericht laten verzamelen van verspreidingsgegevens van verschillende beschermde soorten. De Gegevensautoriteit Natuur heeft de Zoogdiervereniging opdracht gegeven om ook in 2012 verspreidingsonderzoek naar enkele beschermde zoogdiersoorten te coördineren. In 2012 richtte het verspreidingsonderzoek zich op de contractsoorten noordse woelmuis, waterspitsmuis en grote bosmuis, in combinatie met het vergroten van het vrijwilligersnetwerk.