Plan Van Aanpak - Verplaatsing Rijswijkse eikelmuizen naar Zuid-Limburg 2017

2017

In de herfst van 2016 zijn tijdens de herontwikkeling van een volkstuinencomplex in Rijswijk 27 eikelmuizen gevonden. Duidelijk is dat deze dieren ver buiten hun natuurlijk verspreidingsgebied voorkwamen. De herkomst van de dieren is onbekend, maar ze zijn zeker door menselijk toedoen in Rijswijk terecht gekomen. Aangezien het leefgebied op het moment van ontdekken al grotendeels vernietigd was, en de eikelmuizen in Rijswijk door isolatie geen duurzame toekomst hadden, zijn ze weggevangen en tijdelijk ondergebracht in dierentuinen Diergaarde Blijdorp en GaiaZoo.

Wolvenmeldpunt Jaarrapportage 2017

2017

Na honderden jaren van vervolging breidt de Europese wolf (Canis lupus lupus) zich weer langzaam uit in centraal Europa. Vanuit Polen koloniseerde de wolf eind vorige eeuw Duitsland, waar in 2000 de eerste pups in het wild geboren werden. Nu, na 17 jaar, is de wolf met name wijdverspreid in het noordoosten van Duitsland. Maar ook de deelstaat Nedersaksen, dat grenst aan de Nederlandse provincies Groningen, Drenthe en Overijssel, kent inmiddels minimaal 14 in het wild levende roedels.

Telganger / 2017-2 / oktober (pdf)

NEM Verspreidingsonderzoek Bever en Otter
NEM Meetnet Bunzing Boommarter