Publicatieoverzicht

2011.42 muizen Oostvaardersplassen 2011

2011

In het buitenkaadse deel van de Oostvaardersplassen grazen jaarrond Heckrunderen,
koniks en edelherten. Het effect van deze dieren op het afwezig dan wel aanwezig zijn
van muizen is regelmatig een onderwerp van discussie geweest. De toename van de
grote herbivoren gedurende de afgelopen jaren zou hebben geleid tot het in
toenemende mate of zelfs volledig verdwijnen van het biotoop voor muizen en
daardoor schadelijk zijn voor muizen etende roofvogels. Bemonstering van muizen in

2012.01 Veldmuisonderzoek Schiphol 2011

2011

Inhoud van dit rapport:

De graspercelen van Schiphol Airport blijken een prima biotoop te vormen voor veldmuizen. De aanwezigheid van deze veldmuizen trekt predatoren als buizerds, blauwe reigers en torenvalken, die op hun beurt een gevaar kunnen vormen voor het vliegverkeer. Medewerkers van Schiphol Airport proberen dan ook de veldmuisstand op hun terreinen op een aanvaardbaar minimum te handhaven. Op verzoek van Schiphol Airport wordt deze monitoring sinds 2009 door de Zoogdiervereniging uitgevoerd.

Telganger / 2006-VONZspecial / oktober (pdf)

2006

In dez editie van de Telganger: Inhaalslag Verspreidingsonderzoek Zoogdieren, Boommarter inventarisatie Zuid-Kennermerland, Noordse woelmuis, Waterspitsmuis, Spitsmuis in lokbuis, Eikelmuis, Ingekorven vleermuis, Zwermlokaties bij winterverblijven, Hazelmuis, Meedoen met de inhaalslag?, Ecogrid, Basiscursus Zoogdieren inventariseren, Telganger digitaal, Word lid van de Zoogdiervereniging van Nederland.

Telganger / 2006-2 / november (pdf)

2006

In deze editie van de Telganger: Verenigde Naties roept 2007 uit tot “JAAR VAN DE DOLFIJN”, Konijn in Nederland krijgt hulp van Wisent, Bevers in Limburg voorjaar 2005 - voorjaar 2006, Resultaten dagactieve zoogdieren 2005, Doorgeven van waarnemingen, Noordse woelmuis verder in voorkomen achteruit, Onderzoek gewenst naar relatie met koeien en paarden, Resultaten wintertellingen vleermuizen 2006, Massale volksverhuizing bij de bruinvis in de Noordzee, Verstandig of niet?

Telganger / 2006-1 / juli (pdf)

2006

In deze editie van de Telganger: Meetnet Hazelmuis, Verspreiding van kleine zoogdieren aan de hand van braakballen, Vogelgriep ppl bij wilde roofdieren, Limburgse zoogdieratlas, Bevers in Limburg, Griend aangespoeld op Schiermonnikoog, Nederlands windmolenpark op zee en zeezoogdieren, Cursussen, Braakballen en de nationale braakbal pluisweek 2006.

2006.48 Inhaalslag Verspreidings Onderzoek Nederlandse Zoogdieren (VONZ) 2006/2007

2006

Eind augustus verleende het Ministerie van LNV aan Zoogdiervereniging VZZ de opdracht om een inhaalslag te gaan uitvoeren naar een zevental zoogdiersoort(groep)en. Doel hiervan is om zoveel mogelijk met vrijwilligers de actuele situatie betreffende de verspreiding van deze zoogdiersoorten in Nederland zo efficiënt mogelijk in kaart te brengen.

2006.01 Verspreidingsonderzoek muizen en spitsmuizen in 2005

2006

In 2005 is onderzoek verricht naar de haalbaarheid van de braakbalmethode om een landsdekkend beeld te geven van de verspreiding van de veldspitsmuis, waterspitsmuis en de noordse woelmuis met de inzet van vrijwilligers. Om daarover een uitspraak te kunnen doen is getest of in de leefgebieden van deze drie soorten voldoende braakbalmateriaal verzameld kan worden.