Monitoring van de eikelmuis in het Savelsbos in 2015

2015

In 2014 en 2015 is de populatie eikelmuizen (Eliomys quercinus) in opdracht van de provincie Limburg in het Savelsbos gemonitord door middel van een vangterugvang-onderzoek. Gevangen eikelmuizen zijn zoveel mogelijk individueel gemerkt met behulp van transponders. In totaal zijn daarbij 30 individuen gemerkt en is in totaal 51 maal een eikelmuis gevangen. Het monitoringsonderzoek heeft laten zien dat de populatie eikelmuizen in het Savelsbos erg klein en kwetsbaar is, terwijl de populatie in eerdere jaren veel groter was en wijder verspreid (Bekker & La Haye 2015).

Effecten van damherten op andere zoogdiersoorten in de Amsterdamse Waterleidingduinen

2015

Waternet is beheerder van de Amsterdamse Waterleidingduinen (verder: AWD). In het terrein is sprake van een groeiende populatie damherten. In het voorjaar van 2014 waren dit er circa 2.200 en in 2015 zijn 3.008 dieren geteld (mond. med. V. van der Spek). De populatie damherten lijkt onder andere vanwege vraat steeds meer negatieve effecten op de biodiversiteit te hebben. Waternet wil deze negatieve effecten laten staven op basis van feiten.

Telganger / 2016-2 / oktober (pdf)

NEM Verspreidingsonderzoek Bever en Otter
NEM Meetnet Vleermuis Transecttellingen
Gebruik Batlogger buiten NEM Meetnet VTT
NEM Meetnet Wintertellingen Vleermuizen
NEM Meetnet Zoldertellingen Vleermuizen
NEM Meetnet Dagactieve Zoogdieren
NEM Meetnet Konijnentellingen
Konijnensterfte door RHDV-2
Oproep verse dode eekhoorns en bevers
Lezersonderzoek Telganger en
NEM Zoogdiernieuwsbrief
Help mee en meld een dode wasbeerhond of wasbeer
Nieuwe directeur Zoogdiervereniging
Jaarond Tuintelling

Telganger / 2015-2 / oktober (pdf)

• Voorwoord
• NEM Verspreidingsonderzoek Bever-Otter
• NEM Meetnet Vleermuis Transecttellingen
• NEM Meetnet Wintertellingen Vleermuizen
• NEM Meetnet Zoldertellingen Vleermuizen
• NEM Meetnet Dagactieve Zoogdieren
• NEM Meetnet Konijnentellingen
• NEM Verspreidingsonderzoek Muizen
• NEM Meetnet Hazelmuizen
• Jaar van de Das
• Jaarrond Tuintelling
• Agenda

Telganger / 2015-1 / april (pdf)

• Voorwoord
• Verspreidingsonderzoek Muizen
• Meetnet Hazelmuis
• Meetnet Bever en Otter
• Meetnet Dagactieve Zoogdieren (konijnentellingen)
• Meetnet Vleermuis Transecttellingen
• Meetnet Vleermuis Zoldertellingen
• Meetnet Vleermuis Wintertellingen
• Gezocht: Zuid-Limburgse tellers voor meetnetten
• Zoogdierwerkgroep Breda zoekt actieve leden
• 2015 is het Jaar van de Das
• De komst van de bever en de otter in Zeeland
• Agenda

Telganger / 2006-VONZspecial / oktober (pdf)

2006

In dez editie van de Telganger: Inhaalslag Verspreidingsonderzoek Zoogdieren, Boommarter inventarisatie Zuid-Kennermerland, Noordse woelmuis, Waterspitsmuis, Spitsmuis in lokbuis, Eikelmuis, Ingekorven vleermuis, Zwermlokaties bij winterverblijven, Hazelmuis, Meedoen met de inhaalslag?, Ecogrid, Basiscursus Zoogdieren inventariseren, Telganger digitaal, Word lid van de Zoogdiervereniging van Nederland.

Telganger / 2006-2 / november (pdf)

2006

In deze editie van de Telganger: Verenigde Naties roept 2007 uit tot “JAAR VAN DE DOLFIJN”, Konijn in Nederland krijgt hulp van Wisent, Bevers in Limburg voorjaar 2005 - voorjaar 2006, Resultaten dagactieve zoogdieren 2005, Doorgeven van waarnemingen, Noordse woelmuis verder in voorkomen achteruit, Onderzoek gewenst naar relatie met koeien en paarden, Resultaten wintertellingen vleermuizen 2006, Massale volksverhuizing bij de bruinvis in de Noordzee, Verstandig of niet?

Telganger / 2006-1 / juli (pdf)

2006

In deze editie van de Telganger: Meetnet Hazelmuis, Verspreiding van kleine zoogdieren aan de hand van braakballen, Vogelgriep ppl bij wilde roofdieren, Limburgse zoogdieratlas, Bevers in Limburg, Griend aangespoeld op Schiermonnikoog, Nederlands windmolenpark op zee en zeezoogdieren, Cursussen, Braakballen en de nationale braakbal pluisweek 2006.

2006.48 Inhaalslag Verspreidings Onderzoek Nederlandse Zoogdieren (VONZ) 2006/2007

2006

Eind augustus verleende het Ministerie van LNV aan Zoogdiervereniging VZZ de opdracht om een inhaalslag te gaan uitvoeren naar een zevental zoogdiersoort(groep)en. Doel hiervan is om zoveel mogelijk met vrijwilligers de actuele situatie betreffende de verspreiding van deze zoogdiersoorten in Nederland zo efficiënt mogelijk in kaart te brengen.