Publicatieoverzicht

Staat van instandhouding Gelderland, factsheets voor 24 soorten

2019

De provincies zijn sinds 1 januari 2017 het bevoegd bezag voor de passieve en actieve soortenbescherming in het kader van de Wet natuurbescherming op waaronder het beoordelen van ontheffingsaanvragen in het kader van ingrepen in de fysieke leefomgeving en schadebeleid. Bij het al dan niet kunnen verlenen van een ontheffing zijn de gevolgen voor de (gunstige) staat van instandhouding een belangrijk criterium. De provincie wil daarom van een aantal soorten van de Vogelrichtlijn en Habitatrichtlijn weten wat de ‘gezondheid’ van de populatie van Gelderland is.

Telganger / 2019-2 / oktober

2019
  • Voorwoord
  • NEM Meetprogramma Dagactieve Zoogdieren (konijn)
  • NEM Verspreidingsonderzoek Muizen
  • NEM Meetprogramma Vleermuis Transecttellingen
  • NEM Meetprogramma Zoldertellingen Vleermuizen
  • NEM Meetprogramma Wintertellingen Vleermuizen
  • NEM Meetprogramma Dagactieve Zoogdieren
  • NEM Verspreidingsonderzoek Bever en Otter
  • NEM Verspreidingsonderzoek Bunzing Boommarter
  • NEM Meetprogramma Hazelmuizen
  • Agenda

2011.24 waterspitsmuis Poels- en Fluttersbeek

2011

Waterschap Regge en Dinkel hebben plannen om de Fluttersbeek en een deel van de Poelsbeek
(tussen Haaksbergen en Goor; zie afbeelding) te saneren vanwege de daar aanwezige
koperverontreiniging. Voordat de saneringswerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd moet het
waterschap zich onder andere op de hoogte hebben gebracht van de binnen het projectgebied
aanwezige beschermde natuurwaarden.

Telganger / 2006-VONZspecial / oktober (pdf)

2006

In dez editie van de Telganger: Inhaalslag Verspreidingsonderzoek Zoogdieren, Boommarter inventarisatie Zuid-Kennermerland, Noordse woelmuis, Waterspitsmuis, Spitsmuis in lokbuis, Eikelmuis, Ingekorven vleermuis, Zwermlokaties bij winterverblijven, Hazelmuis, Meedoen met de inhaalslag?, Ecogrid, Basiscursus Zoogdieren inventariseren, Telganger digitaal, Word lid van de Zoogdiervereniging van Nederland.

Telganger / 2006-2 / november (pdf)

2006

In deze editie van de Telganger: Verenigde Naties roept 2007 uit tot “JAAR VAN DE DOLFIJN”, Konijn in Nederland krijgt hulp van Wisent, Bevers in Limburg voorjaar 2005 - voorjaar 2006, Resultaten dagactieve zoogdieren 2005, Doorgeven van waarnemingen, Noordse woelmuis verder in voorkomen achteruit, Onderzoek gewenst naar relatie met koeien en paarden, Resultaten wintertellingen vleermuizen 2006, Massale volksverhuizing bij de bruinvis in de Noordzee, Verstandig of niet?

2006.51 De functies van het Kromhoutkazerneterrein Utrecht voor vleermuizen

2006

De opdrachtgever is voornemens de functie van het Kromhoutkazerneterrein te wijzigen van een onderhoud en herstelplaats van kleine voertuigen in een kantorencomplex voor diverse administratieve ondersteunende diensten. De opdrachtgever heeft de Zoogdiervereniging VZZ gevraagd welke beschermde vleermuissoorten op het terrein aanwezig zijn, en of de gebouwen gebruikt worden als verblijfplaats.

2006.48 Inhaalslag Verspreidings Onderzoek Nederlandse Zoogdieren (VONZ) 2006/2007

2006

Eind augustus verleende het Ministerie van LNV aan Zoogdiervereniging VZZ de opdracht om een inhaalslag te gaan uitvoeren naar een zevental zoogdiersoort(groep)en. Doel hiervan is om zoveel mogelijk met vrijwilligers de actuele situatie betreffende de verspreiding van deze zoogdiersoorten in Nederland zo efficiënt mogelijk in kaart te brengen.