Publicatieoverzicht

Faunasoorten van bossen

2018

De VBNE heeft namens een aantal terreinbeherende organisaties aan de Zoogdiervereniging (namens de soortenorganisaties) gevraagd hoe zij kunnen worden ondersteund met een methodiek die beschikbare kennis ontsluit, zodat beheerders zonder veel werk kunnen bepalen wat belangrijke soorten zijn waarvoor zij zich willen inzetten in hun bos-regio.

Plan van aanpak - Beheermaatregelen voor de eikelmuis op de Bemelerberg en omgeving

2018

In 2017 is een populatie eikelmuizen (Eliomys quercinus) afkomstig uit Rijswijk uitgezet op de Bemelerberg (Limburg). De populatie in Rijswijk bevond zich buiten het natuurlijke verspreidingsgebied. Er bestond de noodzaak om de populatie te verplaatsen vanwege woningbouw. Na genetisch onderzoek, een habitatgeschiktheidsanalyse en het treffen van voorzieningen, in de vorm van nestkasten en schanskorven in het nieuwe leefgebied, zijn de eikelmuizen in de zomer van 2017 overgeplaatst naar de Bemelerberg en omstreken.

Telganger / 2018-2 / oktober

• Voorwoord
  • NEM Verspreidingsonderzoek Bever en Otter
  • NEM Meetnet Dagactieve Zoogdieren (konijn)
  • NEM Meetnet Dagactieve Zoogdieren (BMP)
  • NEM Meetnet Zoldertellingen Vleermuizen
  • Ingezonden stuk: Sfeerverslag Zoldertellingen Regio De Kempen (NB)
  • NEM Verspreidingsonderzoek Bunzing Boommarter
  • NEM Meetnet Hazelmuis
  • NEM Meetnet Wintertellingen Vleermuizen
  • NEM Verspreidingsonderzoek Muizen
  • NEM Meetnet Vleermuis Transecttellingen
  • Ingezonden stuk: Monitoring bever Habitatrichtlijngebieden

Telganger / 2007-VONZspecial / juli (pdf)

2007

In deze editie van de Telganger: Nieuwe oude waarnemingen gezocht, Landelijk verspreidingsonderzoek das, Waar zit de boommarter, Noordse woelmuis gevangen, Lok de waterspitsmuis, Nieuwe onderzoeksmethode met lokbuizen, Eikelmuis en hazelmuis, Wanted! Beverspotters, Doorgeven waarnemingen, Zoogdierwaarnemingen vanuit de auto, Gezocht vrijwilligers op kantoor of thuis, WILDzoekers zoeken Wildleiders, Telganger Digitaal, Vacature Senior Projectleider.

Telganger / 2007-2 / november (pdf)

2007

In deze editie van de Telganger: Met auto en boot vleermuizen tellen, Bevers in Limburg voorjaar 2006/2007, Waterspitsmuis verspreidingsonderzoek, Eerste resultaten Zoldertellingen Vleermuizen, Exotische eekhoorns in Nederland, Sterfte onder zoogdieren, Resultaten wintertellingen vleermuizen, Resultaten Dagactieve Zoogdieren 2006, Meetnet Hazelmuis, Oproep: Dode bunzingen gezocht, Nationale braakbalpluisweek WILDzoekers, Colofon, Lustrumviering Zoogdiervereniging VZZ.

Telganger / 2007-1 / maart (pdf)

2007

In deze Telganger: Nieuw vleermuismeetnet in aantocht, Batmobiel?, Aantalsontwikkeling van de rode eekhoorn in periode 1995-2006, Voorjaarseditie Zoogdier, Nationale database Flora en Faunawet en ecogrid, Rode lijst herzien, Soort van de maand, Wintertellingen vleermuizen, Verspreidingonderzoek Nederlandse Zoogdieren (VONZ), Meetnet Hazelmuis.

2007.22 Inhaalslag Verspreidingsonderzoek Nederlandse Zoogdieren VONZ 2006 Deel 5: De Hazelmuis

2007

Eind augustus 2006 heeft het Ministerie van LNV, via de Gegevensautoriteit Natuur, aan Zoogdiervereniging VZZ de opdracht gegeven om het verspreidingsonderzoek naar beschermde zoogdiersoorten voor het eerste jaar (2006/2007) te organiseren. In korte tijd wordt geprobeerd de verspreiding van een aantal bedreigde of zeldzame zoogdiersoorten in kaart te brengen. In voorliggend rapport wordt verslag gedaan van de werkwijze en resultaten die in dit eerste jaar zijn bereikt voor de hazelmuis.