Nieuwsoverzicht

Citroenvlinder

Onverhoopt thuis met de kinderen? Hier 10 Corona-proof tips om de natuur in te gaan!

16 maart 2020
Door de maatregelen om verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan worden wij allen uit onze routine gehaald. Trek vooral de natuur in en geniet van de ontluikende lente. Dit kan heel goed in je eentje, maar ook samen met je kinderen. Wij geven 10 tips om de tijd door te komen! Mocht je onverhoopt milde klachten ervaren, volg dan het protocol van het RIVM en blijf vooral binnen.
Mol (© Wesley Overman)

Waar is de mol? Landelijke mollen(sporen)telling op 8 en 9 februari

04 februari 2020
De mol is een zoogdier dat niet vaak in de spotlight staat. Wat weten we eigenlijk over de mol? De mol komt (bijna) overal in Nederland voor, maar waar precies? De Zoogdiervereniging, Vroege Vogels, Natuurpunt en de Jaarrond Tuintelling roepen iedereen op om op zaterdag 8 en zondag 9 februari te zoeken naar mollen(sporen) en deze waarnemingen door te geven.
Egel (Bron: Beverly Brouwer)

Robotmaaiers en het gevaar voor egels: de resultaten van het onderzoek

17 januari 2020
De laatste maanden duiken er in Nederland en België alarmerende berichten op over robotmaaiers die (vooral jonge) egels verminken of zelfs doden. Hoe groot is het probleem? Natuurpunt en Egelwerkgroep Nederland onderzochten het met een enquête bij eigenaars van robotmaaiers en geven op basis daarvan raad hoe je slachtoffers kunt vermijden.
Egel (© Wesley Overman)

Help egels op weg met de Egelsnelweg

20 May 2019

Hét geheim om de egel te redden kan wel eens in onze eigen tuin liggen. De natuurlijke leefomgeving van de egel krimpt de druk van predatoren in natuurgebieden wordt steeds groter. Tuinen kunnen daarom als ideale veilige havens voor egels dienen. Geheel in het teken van het Jaar van de Egel 2019 lanceert de Egelwerkgroep daarom het project ‘Egelsnelweg’, waarbij tuinen weer opengesteld en geschikt worden voor egels, zodat zij dit kunnen blijven gebruiken als leefgebied.

Egel (© Wesley Overman)

Platte egels tellen voor egelonderzoek

19 april 2019

Onlangs heeft de Zoogdiervereniging 2019 uitgeroepen tot het Jaar van de Egel. Precies tien jaar geleden, tijdens het Jaar van de Egel 2009, werden de zogenaamde E(gel)-teams opgericht: forenzen die regelmatig hetzelfde traject aflegden en de doodgereden egels in kaart brachten. De Egelwerkgroep gaat dit jaar opnieuw aan de slag met de E-teams en is hard op zoek naar forenzen!