Nieuwsoverzicht

Mol (© Pim Julsing)

Geslaagde Mollentelling XL met zowel sneeuw als zon

25 februari 2021

De Mollentelling van 2021 verliep anders dan afgelopen jaren. Vanwege de omstandigheden met hoog water en de laag sneeuw die Nederland bedekte, werd besloten om de telling te verlengen. In plaats van slechts één weekend kon er dit jaar geteld worden van 13 tot en met 21 februari. Vooral tijdens de lentedagen richting het einde van de telling was er een piek in het aantal doorgegeven waarnemingen.

Mol (© Wesley Overman)

Doe mee met de Mollentelling XL: 13 t/m 21 februari

09 februari 2021

Voor het derde jaar op rij organiseert de Zoogdiervereniging samen met Vroege Vogels, de Jaarrond Tuintelling en Waarneming.nl de Mollentelling. Tijdens deze telling vragen we iedereen uit te kijken naar mollen(sporen) en deze door te geven. Het doel is om de verspreiding van de soort in kaart te brengen. Dit jaar hopen we vooral meer te leren over het voorkomen van mollen in stedelijke gebieden.

Egel

Resultaten zenderonderzoek leggen het geheime leven van de egel bloot

28 november 2020

Waar hebben egels hun leefgebied? Waar zoeken zij hun voedsel? En welke route leggen zij daarbij af? Egelwerkgroep Nederland en Silvavir ecologisch advies zochten dit het afgelopen jaar uit en volgden twee maanden lang een aantal gezenderde stadse egels in hun dagelijkse doen en laten. De verkregen GPS-data heeft nieuw inzicht gegeven in het verborgen leven van onze egels.

Konijn (© Jasja Dekker)

Nieuwe Rode lijst van de Nederlandse zoogdieren: tweederde bedreigde soorten in boerenland

03 november 2020
Uit de herziene Rode lijst van de Nederlandse zoogdieren, die vandaag is vastgesteld, blijkt dat met name boerenland zoogdieren achteruitgaan. Zeer alarmerend is dat er nu zelfs algemene soorten bedreigd raken. Zo zijn de aantallen van konijn en haas sinds 1950 met 60-70% geslonken. Positief nieuws is te melden over een aantal zeezoogdieren en de wat grotere zoogdieren. De vooruitgang van deze soorten betekent dat de Rode Lijst in totaal korter is geworden: van 44% naar 32% van de beschouwde soorten.
Egel in de tuin

Wederom een succesvol Egelweekend

17 september 2020

Afgelopen weekend vond het elfde jaarlijkse Egelweekend plaats. Tijdens dit weekend roepen de Zoogdiervereniging en Egelwerkgroep iedereen op om egelwaarnemingen door te geven, bijvoorbeeld uit eigen achtertuin of buurt. Deze waarnemingen dragen bij aan onderzoek naar de egel in Nederland. In totaal werden 2461 egels via verschillende wegen doorgegeven!

Egel (© Wesley Overman)

Egels met huidaandoening

12 juni 2020
In met name Zuid-Nederland komen bij de egelopvangcentra vele meldingen binnen van egels met ernstige huidafwijkingen op kop en poten. Huidafwijkingen komen op zich vaker bij egels voor, maar zo ernstig en zo vaak als dit jaar is nieuw. Om goed inzicht te krijgen in de grootte en de verspreiding van het huidprobleem is de werkgroep Egelziekte 2020 opgericht.