Nieuwsoverzicht

Veldspitsmuis (© Dick Klees)

Verveling tijdens de lockdown? Word braakballenpluizer!

18 februari 2021

Een lockdown, avondklok en afgelopen week ook nog eens een flink pak sneeuw houden deze dagen veel mensen binnen. Slaat de verveling bij jou toe en ben je op zoek naar een (nieuwe) hobby? De Zoogdiervereniging is op zoek naar vrijwilligers voor het NEM Verspreidingsonderzoek Muizen! Niet al ons onderzoek gebeurt in het veld en meedoen aan dit meetprogramma kan zelfs vanaf je eigen bank.

Hoe gaat het in zijn werk?

Europese otter

De otter gaat het 'Jaar van de Otter' in als levensvatbare populatie

07 januari 2021

De otterpopulatie is in 2019/2020 opnieuw gegroeid en heeft met een geschatte omvang van 450 individuen de status bereikt van levensvatbare populatie. De hoge verkeerssterfte en lage genetische variatie blijven belangrijke aandachtspunten. Daarnaast beperkt de verspreiding zich voornamelijk tot Noordoost-Nederland. Om een gunstige staat van instandhouding te bereiken is het nodig dat de verspreiding toeneemt.

Vos

Zoogdieren in beeld: de juiste wildcamera juist plaatsen

10 december 2020

Wildcamera’s zijn een ideaal hulpmiddel voor het betreden van de mysterieuze wereld van wilde zoogdieren. Ze maken het mogelijk om dieren ongestoord waar te nemen, op elk moment van de dag en onder de meest uiteenlopende weersomstandigheden. Inmiddels is de markt overspoeld met wildcamera’s. Naast een zorgvuldige opstelling is het dan ook een ware uitdaging om tot een juiste keuze te komen.

Wezel

Effectief op zoek naar kleine marterachtigen

05 november 2020

Met de komst van de Wet natuurbescherming kunnen provincies zelf kiezen, binnen Europese richtlijnen, welke soorten beschermd worden. De provincies Noord-Holland, Noord-Brabant, Gelderland, Overijssel en Zeeland hebben ervoor gekozen voortaan de kleine marterachtigen te beschermen. Daardoor hebben de bunzing, hermelijn en wezel sinds enkele jaren een beschermde status in deze provincies.

Konijn (© Jasja Dekker)

Nieuwe Rode lijst van de Nederlandse zoogdieren: tweederde bedreigde soorten in boerenland

03 november 2020
Uit de herziene Rode lijst van de Nederlandse zoogdieren, die vandaag is vastgesteld, blijkt dat met name boerenland zoogdieren achteruitgaan. Zeer alarmerend is dat er nu zelfs algemene soorten bedreigd raken. Zo zijn de aantallen van konijn en haas sinds 1950 met 60-70% geslonken. Positief nieuws is te melden over een aantal zeezoogdieren en de wat grotere zoogdieren. De vooruitgang van deze soorten betekent dat de Rode Lijst in totaal korter is geworden: van 44% naar 32% van de beschouwde soorten.