Nieuwsoverzicht

Goudjakhals

Goudjakhals vastgesteld in de Ooijpolder

13 november 2020

DNA-onderzoek door Wageningen Environmental Research wijst uit dat de dode schapen in de Ooijpolder bij Nijmegen het slachtoffer zijn van een goudjakhals. Voor Nederland is de goudjakhals een relatief nieuwe soort. Pas drie keer eerder is een goudjakhals in Nederland aangetoond, waarvan twee keer op de Veluwe. Dit is de eerste keer dat we een aanval op schapen zien door een goudjakhals. Provincie Gelderland vergoedt de schade.

Wezel

Effectief op zoek naar kleine marterachtigen

05 november 2020

Met de komst van de Wet natuurbescherming kunnen provincies zelf kiezen, binnen Europese richtlijnen, welke soorten beschermd worden. De provincies Noord-Holland, Noord-Brabant, Gelderland, Overijssel en Zeeland hebben ervoor gekozen voortaan de kleine marterachtigen te beschermen. Daardoor hebben de bunzing, hermelijn en wezel sinds enkele jaren een beschermde status in deze provincies.

Konijn (© Jasja Dekker)

Nieuwe Rode lijst van de Nederlandse zoogdieren: tweederde bedreigde soorten in boerenland

03 november 2020
Uit de herziene Rode lijst van de Nederlandse zoogdieren, die vandaag is vastgesteld, blijkt dat met name boerenland zoogdieren achteruitgaan. Zeer alarmerend is dat er nu zelfs algemene soorten bedreigd raken. Zo zijn de aantallen van konijn en haas sinds 1950 met 60-70% geslonken. Positief nieuws is te melden over een aantal zeezoogdieren en de wat grotere zoogdieren. De vooruitgang van deze soorten betekent dat de Rode Lijst in totaal korter is geworden: van 44% naar 32% van de beschouwde soorten.
Edelhert (© Maaike Plomp)

Nu in Zoogdier: hoe staat het met edelherten in Nederland?

18 juni 2020

Elk kwartaal zijn in het blad Zoogdier achtergrond artikelen te lezen over bescherming van en onderzoek naar in het wild levende zoogdieren. Het zomernummer biedt inzicht in het volgen van de vleermuistrek, gebruik van warmtebeeldkijkers bij monitoring en de vraag of wolven beheerd mogen worden om stroperij tegen te gaan. Onderstaand artikel wordt aangeboden door de redactie van Zoogdier.

Wolf (Bron: Mark Zekhuis)

Toename van Nederlandse draagvlak voor de wolf

17 juni 2020
In 2012 was 45% van de Nederlandse bevolking positief ten opzichte van de natuurlijke terugkeer van de wolf. Inmiddels is dit gegroeid naar 57%. De wolf hoort volgens deze mensen thuis in Nederland. Dit geldt ook voor bewoners van gebieden waar wolven voorkomen. Wel is de Zoogdiervereniging van mening dat er nog belangrijke zaken liggen die opgepakt moeten worden door de overheid.