Nieuwsoverzicht

Konijnen

Viruscrisis bij de konijnen

29 oktober 2020

De COVID19-crisis drukt ons met de neus op het feit dat een besmettelijke ziekte ingrijpende gevolgen kan hebben. Voor mensen kunnen die gevolgen nog enigszins beperkt blijven door kennis, gedragsaanpassing en medische zorg. Konijnen (en andere wilde dieren) hebben die luxe niet. Verschillende opeenvolgende virusziektes lijken de konijnenstand nu tot een absoluut dieptepunt te hebben teruggedrongen.

Rosse vleermuis (© Wesley Overman)

Vleermuisprotocol 2021 gepubliceerd

28 oktober 2020

Het Netwerk Groene Bureaus en de Zoogdiervereniging publiceren vandaag het Vleermuisprotocol 2021. Het Vleermuisprotocol 2021 beschrijft het benodigde onderzoek om de kans op aanwezigheid of afwezigheid van vleermuizen en gebiedsfuncties voor vleermuizen afdoend vast te stellen voor ruimtelijke ordeningsprocedures. Bevoegde gezagen gebruiken het protocol bij hun beoordeling van vergunning- en ontheffingaanvragen voor de Wet natuurbescherming. Het protocol wordt 1 januari 2021 van kracht.

Kraamkast op palen voor gewone dwergvleermuis

Primeur: Vleermuiskast op palen bewoond door kraamgroep gewone dwergvleermuizen

01 oktober 2020
Vleermuiskasten op palen hebben als beschermingsmaatregel nog een experimenteel karakter, vooral voor kraamkolonies. Deze zomer meldde Bureau Waardenburg voor het eerst in Nederland het gebruik van een paalkast door een kraamkolonie van de gewone dwergvleermuis. Prachtig nieuws, maar meer monitoring is nodig om te weten hoe goed deze maatregelen werken om soorten te beschermen.
Twee grootoorvleermuizen zijn slachtoffer geworden van een lijmband

Vleermuizen vaak onbedoeld slachtoffer van lijmvallen

24 september 2020
Met enige regelmaat worden vleermuizen en vogels aangetroffen als slachtoffer van lijmband aan bomen en vliegenplakstrips in stallen. En dat terwijl deze dieren zelf zulke goede bestrijders van plaaginsecten zijn. De Zoogdiervereniging roept producenten en aanbieders van deze lijmvallen op om kopers beter voor te lichten, en met diervriendelijke oplossingen te komen.
Egel in de tuin

Wederom een succesvol Egelweekend

17 september 2020

Afgelopen weekend vond het elfde jaarlijkse Egelweekend plaats. Tijdens dit weekend roepen de Zoogdiervereniging en Egelwerkgroep iedereen op om egelwaarnemingen door te geven, bijvoorbeeld uit eigen achtertuin of buurt. Deze waarnemingen dragen bij aan onderzoek naar de egel in Nederland. In totaal werden 2461 egels via verschillende wegen doorgegeven!

Hekken in herfstlandschap

Nu in Zoogdier: Wolven en de noodzaak tot intersoortelijke communicatie

10 september 2020

Om conflictarm te kunnen samenleven met wilde dieren zoals de wolf moeten we ons ervan bewust worden hoe wij voortdurend, vaak zonder het te beseffen, communiceren met andere soorten waarmee we het landschap delen. Wolfwerende hekken zijn daarbij geen harde grens tussen cultuur en natuur, maar een communicatiemiddel. Dit artikel is verschenen in het blad Zoogdier, geschreven door Martin Drenthen, Universitair hoofddocent milieufilosofie aan de Radboud Universiteit.