Nieuwsoverzicht

Zoogdierdag 2024

Genieten van en leren over zoogdieren tijdens de Zoogdierdag

Elk jaar organiseert de Zoogdiervereniging voor al haar leden, vrijwilligers en overige ‘groene enthousiastelingen’ de landelijke Zoogdierdag. Dit jaar vond het evenement plaats op zaterdag 23 maart in Burgers’ Zoo in Arnhem. Op het programma stonden lezingen, workshops, filmvertoningen en excursies.
Lees meer over Genieten van en leren over zoogdieren tijdens de Zoogdierdag
  • Bruinvis (bron: Wim Verschraegen)

Oude dagboeken verschaffen waardevolle informatie over bruinvisstrandingen

Hoewel er al vanaf 1915 in Nederland een registratiesysteem bestaat voor dode walvissen, waren er tot in de jaren 1970 geen betrouwbare gegevens beschikbaar over het aantalsverloop van gestrande bruinvissen. Het uitpluizen van oude dagboeken van twee vogelaars heeft onlangs meer duidelijkheid verschaft over de trends van gestrande bruinvissen in de periode 1931-1970.
  • Heggenlandschap

Terugkijken webinar impact Omgevingswet op natuur

Op 5 maart organiseerde SoortenNL een webinar over de gevolgen van het opgaan van de Wet natuurbescherming in de Omgevingswet voor iedereen die zich bezighoudt met natuur. Het webinar is terug te kijken en aangevuld met informatieve links.
  • Rosse woelmuis (bron: Jan-Freerk Kloen)

Pieken en dalen: dynamiek binnen een voedselbos

Een voedselbos is een ecosysteem waar voedselproductie uit een diverse polycultuur samen zou moeten gaan met hoge natuurwaarden. Er is nog weinig bekend over de relatie tussen voedselbossen en zoogdierpopulaties. Voedselbosboeren Maarten Schrama en Jan Degenaar zochten het in samenwerking met de Zoogdierenwerkgroep van de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie (NJN) uit: losse waarnemingen van roofdieren en zeven jaar lang (spits)muizenonderzoek geven een interessante inkijk in wat voedselbossen kunnen betekenen voor zoogdieren.
  • Twee boksende hazen in het veld (bron: Otte W. Zijlstra)

Boksende hazen in de rammeltijd

Het is de drukste tijd van het jaar voor de haas. De rammeltijd, oftewel de paartijd, is aangebroken voor hazen. Mannetjes hazen, die ram of rammelaar worden genoemd, gaan actief opzoek naar vruchtbare vrouwtjes, de moeren. Eenmaal gevonden blijft hij dicht bij haar in de buurt. Ondertussen probeert een andere ram hetzelfde te doen. Deze rivaal wordt weggejaagd door te gaan boksen.
  • Stand Zoogdiervereniging

Zoogdierdag 2024: van hermelijnen tot walvispoep

Op 23 maart organiseert de Zoogdiervereniging de jaarlijkse Zoogdierdag! Dé dag voor liefhebbers van wilde zoogdieren om elkaar te ontmoeten en te genieten van een divers programma vol boeiende lezingen, praktische workshops en leerzame excursies. Met thema’s als het jaar van de hermelijn, vleermuizen en na-isolatie, en zelfs een walvispoep-workshop belooft het weer een fascinerende dag te worden.
  • Mol (© Wesley Overman)

Mollentelling 2024: minder tellingen, maar meer aandacht voor de mol

Afgelopen weekend vond voor het zesde jaar op rij de landelijke Mollentelling plaats. Op 17 en 18 februari werd iedereen opgeroepen de molshopen in en buiten de tuin door te geven. Met deze informatie ontstaat er een beeld van de verspreiding van de soort. Door ieder jaar te tellen worden ook ontwikkelingen in deze verspreiding zichtbaar. In dit bericht bekijken we de resultaten van dit jaar.
  • Stand Zoogdiervereniging

Meld je aan voor de Zoogdierdag!

Op zaterdag 23 maart organiseert de Zoogdiervereniging weer de jaarlijkse Zoogdierdag! Dé dag voor alle liefhebbers van wilde zoogdieren om elkaar te ontmoeten en te genieten van een divers programma vol boeiende lezingen, praktische workshops en leerzame excursies.
  • Dwergvleermuis in een open voeg (Bron: Erik Korsten)

Persbericht Richtlijn Vleermuisonderzoek Grote Gebieden

Het netwerk Groene Bureaus en de Zoogdiervereniging hebben samen de Richtlijn Vleermuisonderzoek Grote Gebieden samengesteld. Hierover is een gezamenlijk persbericht gepubliceerd.
  • Gewone grootoorvleermuis in winterslaap in een boomholte

Dieren in winterslaap

Momenteel houden veel verschillende soorten dieren een winterslaap, waaronder zoogdieren, reptielen en amfibieën. Het Klokhuis heeft hier op 19 januari een aflevering over uitgezonden. Onze collega Julia Schepers vertelt in deze aflevering en dit natuurbericht over de dieren die in winterslaap gaan, en wat daarbij komt kijken.
  • Rosse woelmuis

Goede vooruitzichten voor muizen in het bos in 2024 en 2025

Het aantal bosmuizen en rosse woelmuizen in onze bossen wordt voor een belangrijk deel bepaald door de hoeveelheid gevulde beukennootjes die in de herfst wordt geproduceerd, de zogenaamde mast. Als er in de herfst veel mast is, dan zullen meer muizen de winter overleven waardoor er in het daaropvolgende voorjaar veel muizen in het bos te vinden zijn.
  • Dwergvleermuizen in dilatatievoeg

Tweede brief na-isolatie en vleermuizen

Reactie van de Zoogdiervereniging op de tweede brief van demissionair minister De Jonge over na-isolatie.
  • Baardvleermuis in winterslaap

Vleermuizen in winterslaap, hoe zit het met gebouwbewoners?

De winterslaap van veel vleermuizen verloopt niet eenvoudig en is sterk afhankelijk van de omstandigheden zoals de buitentemperatuur.