Wat brengt de kat thuis: Het meest de bosmuis maar ook wezel, haas en vleermuis

Sinds 6 mei staat het portaal open van ‘Wat brengt de kat thuis’, in de tussentijd zijn er ongeveer 100 verschillende meldingen binnengekomen. De bosmuis is het meest gevangen maar ook konijn, haas, wezel zijn gevangen. De meldingen kunnen nog steeds ingestuurd worden.

Het onderzoek ‘Wat brengt de kat thuis’ heeft de Zoogdiervereniging samen met vijf derdejaars studenten van de opleiding Dier in de Duurzame Samenleving van de Hogeschool InHolland opgezet. Het doel van dit project is het in kaart brengen welke diersoorten katten mee naar huis nemen. Zo kan de soortsamenstelling van kleine zoogdieren in heel Nederland in kaart worden gebracht. Zeker in steden is hier nog weinig informatie over.

Het grootste percentage van de gevangen dieren bestaat uit muizen, dit percentage is 67,1%. Het aantal gevangen vogels ligt op 22,7%. Daarnaast zijn tot nu toe vier konijnen, één haas, eend, mol, wezel en vleermuis gevangen. Van de muizen is 61% ware muis, 8,5% woelmuis en 22% spits muis de overige 8,5% is onbekend. De meest gevangen muis is de bosmuis, de bosmuis is 16 keer gevangen. Bij de spitsmuizen is voornamelijk de huisspitsmuis gevangen.

Dit zijn de tussentijdse resultaten voor het onderzoek ‘Wat brengt de kat thuis’. Het portaal staat nog open dus heeft uw kat wat gevangen. Upload de foto van het gevangen dier op het portaal ‘Wat brengt de kat thuis’ www.watbrengtdekatthuis.nl.

Fotocollage eerste resultaten van 'Wat brengt de kat thuis?'
Publicatiedatum: 17 juni 2021