Jaar van de (vegetarische?) Otter

De otter is en blijft een echte carnivoor. De vis is niet ingeruild voor bessen en wilgen, ook niet op 1 april. Het bericht over de vegetarische otter is een 1 aprilgrap! Geloofde jij het?

2021 is het Jaar van de Otter, waarin we vieren hoe goed het gaat met deze soort in Nederland, maar ook aandacht schenken aan de verschillende knelpunten. Een van die knelpunten is gelukkig niet de overgang van carnivoor naar vegetariër! Sinds de herintroductie in 2002 krijgt de otter behoorlijk voet aan de grond. Zo’n 450 individuen leven momenteel in Nederland. De dieren hebben veel profijt van de verbeterde waterkwaliteit en herstelde wetlands. Dit is geweldig nieuws!

Toch zijn er ook knelpunten. Deze hebben onze aandacht nodig. Er vallen nog te veel verkeersslachtoffers, zo’n kwart tot een derde van de totale otterpopulatie per jaar. De otter steekt graag droog over, daarom helpt het om de weg af te rasteren en een droge oversteek te realiseren in de vorm van loopplanken of een tunnel. Tijdens het Jaar van de Otter betrekken we beheerders en andere partijen hierin, zodat de otter op meer plekken veilig de weg kan oversteken.

Wil jij je ook inzetten voor het Jaar van de Otter? Bezoek dan de vernieuwde Jaar van de Otter site en kijk hoe je een bijdrage kunt leveren. Daarnaast is er dit jaar een geweldige film van Hilco Jansma uitgekomen, waarin we een kijkje krijgen in het leven van otters in Nederland. Deze is te bekijken via NPO Start.

Logo Jaar van de Otter 2021
Publicatiedatum: 02 april 2021

Tekst: CaLutra (Otter- en Beverwerkgroep van de Zoogdiervereniging)
Logo: Louise Prevot