Nieuwsoverzicht

Egel (© Wesley Overman)

Egels met huidaandoening

12 juni 2020
In met name Zuid-Nederland komen bij de egelopvangcentra vele meldingen binnen van egels met ernstige huidafwijkingen op kop en poten. Huidafwijkingen komen op zich vaker bij egels voor, maar zo ernstig en zo vaak als dit jaar is nieuw. Om goed inzicht te krijgen in de grootte en de verspreiding van het huidprobleem is de werkgroep Egelziekte 2020 opgericht.
Citroenvlinder

Onverhoopt thuis met de kinderen? Hier 10 Corona-proof tips om de natuur in te gaan!

16 maart 2020
Door de maatregelen om verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan worden wij allen uit onze routine gehaald. Trek vooral de natuur in en geniet van de ontluikende lente. Dit kan heel goed in je eentje, maar ook samen met je kinderen. Wij geven 10 tips om de tijd door te komen! Mocht je onverhoopt milde klachten ervaren, volg dan het protocol van het RIVM en blijf vooral binnen.
Mol (© Wesley Overman)

Waar is de mol? Landelijke mollen(sporen)telling op 8 en 9 februari

04 februari 2020
De mol is een zoogdier dat niet vaak in de spotlight staat. Wat weten we eigenlijk over de mol? De mol komt (bijna) overal in Nederland voor, maar waar precies? De Zoogdiervereniging, Vroege Vogels, Natuurpunt en de Jaarrond Tuintelling roepen iedereen op om op zaterdag 8 en zondag 9 februari te zoeken naar mollen(sporen) en deze waarnemingen door te geven.
Egel (Bron: Beverly Brouwer)

Robotmaaiers en het gevaar voor egels: de resultaten van het onderzoek

17 januari 2020
De laatste maanden duiken er in Nederland en België alarmerende berichten op over robotmaaiers die (vooral jonge) egels verminken of zelfs doden. Hoe groot is het probleem? Natuurpunt en Egelwerkgroep Nederland onderzochten het met een enquête bij eigenaars van robotmaaiers en geven op basis daarvan raad hoe je slachtoffers kunt vermijden.