Nieuwsoverzicht

Wolf (Bron: Mark Zekhuis)

Probleemwolf of probleemsituatie?

17 februari 2021

In het Algemeen Dagblad van zondag 14 februari jl. stond het nieuwsbericht dat in Duitsland een wolvin is doodgeschoten. Het afschieten gebeurde met toestemming van het ministerie van Milieu van de deelstaat Nedersaksen. Dit ministerie gaf in maart 2020 een vergunning af voor het doodschieten van een mannelijke wolf (GW1111m). Dit nieuwsbericht roept veel vragen op. Vragen die we graag in dit bericht willen beantwoorden.

Overstromen Loowaard

Blijf op de Dijk! Bescherm wilde dieren en geef hen de ruimte

05 februari 2021

Het waterpeil op de rivieren stijgt en de uiterwaarden overstromen. Komend weekend wordt de piek verwacht. Het leefgebied van grazers, maar ook soorten als haas, bever en ree neemt flink af. Juist in deze tijd is het extra druk in veel natuurgebieden. Daarom vragen we uw hulp bij het beschermen van deze dieren: blijf op de dijk en gun de dieren de rust en ruimte die ze nu extra hard nodig hebben.

Wolvenfamilie op de Noord Veluwe

Wolvenfamilie floreert op de Veluwe

11 januari 2021

Afgelopen zondagochtend kwart voor tien trok de hele Veluwse wolvenfamilie van acht wolven langs één van de camera’s van de Zoogdiervereniging. Beelden die zo scherp zijn, zijn zeldzaam en het is de eerste keer dat de hele groep tegelijk op film staat. Daarmee wordt bekend dat er van de negen welpen van 2019 en 2020 nog zeven in leven zijn. En dat duidt op ruim voldoende beschikbaarheid van voedsel: herten en zwijnen.

Wolf bij Alde Faenen

Wolf op beeld in Nationaal Park Alde Feanen

07 januari 2021

Een wildcamera van It Fryske Gea heeft een wolf geregistreerd. De camera waarmee de beelden zijn gemaakt was afgelopen maandag net opgehangen en zat zelfs nog in een testfase.

Een wildcamera reageert op beweging met sensoren en vanaf het moment dat er een dier voorlangs loopt worden de beelden vastgelegd. ‘Dat gaat zo snel, dat je eerst een beetje twijfelt of het niet gewoon een hond’, zegt directeur Henk de Vries van It Fryske Gea.

Vos

Zoogdieren in beeld: de juiste wildcamera juist plaatsen

10 december 2020

Wildcamera’s zijn een ideaal hulpmiddel voor het betreden van de mysterieuze wereld van wilde zoogdieren. Ze maken het mogelijk om dieren ongestoord waar te nemen, op elk moment van de dag en onder de meest uiteenlopende weersomstandigheden. Inmiddels is de markt overspoeld met wildcamera’s. Naast een zorgvuldige opstelling is het dan ook een ware uitdaging om tot een juiste keuze te komen.

Goudjakhals

Goudjakhals vastgesteld in de Ooijpolder

13 november 2020

DNA-onderzoek door Wageningen Environmental Research wijst uit dat de dode schapen in de Ooijpolder bij Nijmegen het slachtoffer zijn van een goudjakhals. Voor Nederland is de goudjakhals een relatief nieuwe soort. Pas drie keer eerder is een goudjakhals in Nederland aangetoond, waarvan twee keer op de Veluwe. Dit is de eerste keer dat we een aanval op schapen zien door een goudjakhals. Provincie Gelderland vergoedt de schade.

Konijn (© Jasja Dekker)

Nieuwe Rode lijst van de Nederlandse zoogdieren: tweederde bedreigde soorten in boerenland

03 november 2020
Uit de herziene Rode lijst van de Nederlandse zoogdieren, die vandaag is vastgesteld, blijkt dat met name boerenland zoogdieren achteruitgaan. Zeer alarmerend is dat er nu zelfs algemene soorten bedreigd raken. Zo zijn de aantallen van konijn en haas sinds 1950 met 60-70% geslonken. Positief nieuws is te melden over een aantal zeezoogdieren en de wat grotere zoogdieren. De vooruitgang van deze soorten betekent dat de Rode Lijst in totaal korter is geworden: van 44% naar 32% van de beschouwde soorten.