Nieuwsoverzicht

Egel in de tuin

Wederom een succesvol Egelweekend

17 september 2020

Afgelopen weekend vond het elfde jaarlijkse Egelweekend plaats. Tijdens dit weekend roepen de Zoogdiervereniging en Egelwerkgroep iedereen op om egelwaarnemingen door te geven, bijvoorbeeld uit eigen achtertuin of buurt. Deze waarnemingen dragen bij aan onderzoek naar de egel in Nederland. In totaal werden 2461 egels via verschillende wegen doorgegeven!

Egel (© Wesley Overman)

Egels met huidaandoening

12 juni 2020
In met name Zuid-Nederland komen bij de egelopvangcentra vele meldingen binnen van egels met ernstige huidafwijkingen op kop en poten. Huidafwijkingen komen op zich vaker bij egels voor, maar zo ernstig en zo vaak als dit jaar is nieuw. Om goed inzicht te krijgen in de grootte en de verspreiding van het huidprobleem is de werkgroep Egelziekte 2020 opgericht.
Citroenvlinder

Onverhoopt thuis met de kinderen? Hier 10 Corona-proof tips om de natuur in te gaan!

16 maart 2020
Door de maatregelen om verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan worden wij allen uit onze routine gehaald. Trek vooral de natuur in en geniet van de ontluikende lente. Dit kan heel goed in je eentje, maar ook samen met je kinderen. Wij geven 10 tips om de tijd door te komen! Mocht je onverhoopt milde klachten ervaren, volg dan het protocol van het RIVM en blijf vooral binnen.
Living Planet Report

Living Planet Report: Natuur en landbouw verbonden

06 februari 2020
Het gaat nog slechter met natuur dan tot nu toe gedacht. De populatieomvang van dieren die karakteristiek zijn voor het agrarisch gebied is sinds 1990 gemiddeld bijna gehalveerd. Voor zoogdieren heeft dit positieve en negatieve kanten, waarbij komt dat voor sommige onvoldoende data beschikbaar is. De kringlooplandbouw is een positieve belofte. Volgens de LPR wil meer dan de helft van de boeren naar een fundamenteel andere, meer natuurvriendelijke landbouw.
Mol (© Wesley Overman)

Waar is de mol? Landelijke mollen(sporen)telling op 8 en 9 februari

04 februari 2020
De mol is een zoogdier dat niet vaak in de spotlight staat. Wat weten we eigenlijk over de mol? De mol komt (bijna) overal in Nederland voor, maar waar precies? De Zoogdiervereniging, Vroege Vogels, Natuurpunt en de Jaarrond Tuintelling roepen iedereen op om op zaterdag 8 en zondag 9 februari te zoeken naar mollen(sporen) en deze waarnemingen door te geven.