Nieuwsoverzicht

Wolf (Bron: Mark Zekhuis)

Toename van Nederlandse draagvlak voor de wolf

17 juni 2020
In 2012 was 45% van de Nederlandse bevolking positief ten opzichte van de natuurlijke terugkeer van de wolf. Inmiddels is dit gegroeid naar 57%. De wolf hoort volgens deze mensen thuis in Nederland. Dit geldt ook voor bewoners van gebieden waar wolven voorkomen. Wel is de Zoogdiervereniging van mening dat er nog belangrijke zaken liggen die opgepakt moeten worden door de overheid.
Wolf (Bron: Mark Zekhuis)

Wolf in Brabant: gevaar of aanwinst?

07 May 2020

Sinds enige tijd krijgt het Wolvenmeldpunt meldingen van de aanwezigheid van een wolf in Brabant. Niet vreemd, aangezien in omringende gebieden zoals de Veluwe, Vlaanderen (grensgebied) en Duitsland al geruime tijd wolven leven. En nu is de wolf ook gesignaleerd in Brabant. Met stijgende onrust tot gevolg. Steeds meer mensen buigen zich over de vraag: is de wolf een gevaar voor de natuur en de mens of juist een aanwinst?

Wolf duikt op in West-Betuwe

Wolf duikt op bij boomgaard in West-Betuwe

26 maart 2020

Vanmorgen rond 9 uur is een wolf vastgelegd op film in een boomgaard in de West-Betuwe. Volgens de bewoners liep de wolf verder gewoon de weg op in een draf. Het is niet de eerste keer dat een rondzwervende wolf opduikt in de Betuwe. We roepen iedereen op het dier met rust te laten en afstand te bewaren mocht je het dier zien.

Het bijzonder fraaie beeld van de wolf is vanmorgen ingestuurd aan het Wolvenmeldpunt van de Zoogdiervereniging. Hierop zijn alle kenmerken van een wolf duidelijk zichtbaar:

Living Planet Report

Living Planet Report: Natuur en landbouw verbonden

06 februari 2020
Het gaat nog slechter met natuur dan tot nu toe gedacht. De populatieomvang van dieren die karakteristiek zijn voor het agrarisch gebied is sinds 1990 gemiddeld bijna gehalveerd. Voor zoogdieren heeft dit positieve en negatieve kanten, waarbij komt dat voor sommige onvoldoende data beschikbaar is. De kringlooplandbouw is een positieve belofte. Volgens de LPR wil meer dan de helft van de boeren naar een fundamenteel andere, meer natuurvriendelijke landbouw.
Wolf (Bron: Mark Zekhuis)

Nieuwe monitoringsdata Duitsland: “Je kunt ervan uit gaan dat wolven blijven komen”

12 december 2019
De wolf is al bijna 20 jaar terug in het oosten van Duitsland. Met name het aantal roedels is de laatste jaren flink gegroeid. Nieuwe monitoringscijfers bevestigen dat wolven in Duitsland zich voornamelijk in noordwestelijke richting verspreiden. Op grond van deze cijfers mogen we verwachten dat er wolven naar Nederland zullen blijven komen.