Nieuwsoverzicht

Mol (© Pim Julsing)

Geslaagde Mollentelling XL met zowel sneeuw als zon

25 februari 2021

De Mollentelling van 2021 verliep anders dan afgelopen jaren. Vanwege de omstandigheden met hoog water en de laag sneeuw die Nederland bedekte, werd besloten om de telling te verlengen. In plaats van slechts één weekend kon er dit jaar geteld worden van 13 tot en met 21 februari. Vooral tijdens de lentedagen richting het einde van de telling was er een piek in het aantal doorgegeven waarnemingen.

Veldspitsmuis (© Dick Klees)

Verveling tijdens de lockdown? Word braakballenpluizer!

18 februari 2021

Een lockdown, avondklok en afgelopen week ook nog eens een flink pak sneeuw houden deze dagen veel mensen binnen. Slaat de verveling bij jou toe en ben je op zoek naar een (nieuwe) hobby? De Zoogdiervereniging is op zoek naar vrijwilligers voor het NEM Verspreidingsonderzoek Muizen! Niet al ons onderzoek gebeurt in het veld en meedoen aan dit meetprogramma kan zelfs vanaf je eigen bank.

Hoe gaat het in zijn werk?

Mol (© Wesley Overman)

Doe mee met de Mollentelling XL: 13 t/m 21 februari

09 februari 2021

Voor het derde jaar op rij organiseert de Zoogdiervereniging samen met Vroege Vogels, de Jaarrond Tuintelling en Waarneming.nl de Mollentelling. Tijdens deze telling vragen we iedereen uit te kijken naar mollen(sporen) en deze door te geven. Het doel is om de verspreiding van de soort in kaart te brengen. Dit jaar hopen we vooral meer te leren over het voorkomen van mollen in stedelijke gebieden.

Overstromen Loowaard

Blijf op de Dijk! Bescherm wilde dieren en geef hen de ruimte

05 februari 2021

Het waterpeil op de rivieren stijgt en de uiterwaarden overstromen. Komend weekend wordt de piek verwacht. Het leefgebied van grazers, maar ook soorten als haas, bever en ree neemt flink af. Juist in deze tijd is het extra druk in veel natuurgebieden. Daarom vragen we uw hulp bij het beschermen van deze dieren: blijf op de dijk en gun de dieren de rust en ruimte die ze nu extra hard nodig hebben.

Vos

Zoogdieren in beeld: de juiste wildcamera juist plaatsen

10 december 2020

Wildcamera’s zijn een ideaal hulpmiddel voor het betreden van de mysterieuze wereld van wilde zoogdieren. Ze maken het mogelijk om dieren ongestoord waar te nemen, op elk moment van de dag en onder de meest uiteenlopende weersomstandigheden. Inmiddels is de markt overspoeld met wildcamera’s. Naast een zorgvuldige opstelling is het dan ook een ware uitdaging om tot een juiste keuze te komen.

Egel

Resultaten zenderonderzoek leggen het geheime leven van de egel bloot

28 november 2020

Waar hebben egels hun leefgebied? Waar zoeken zij hun voedsel? En welke route leggen zij daarbij af? Egelwerkgroep Nederland en Silvavir ecologisch advies zochten dit het afgelopen jaar uit en volgden twee maanden lang een aantal gezenderde stadse egels in hun dagelijkse doen en laten. De verkregen GPS-data heeft nieuw inzicht gegeven in het verborgen leven van onze egels.

Konijn (© Jasja Dekker)

Nieuwe Rode lijst van de Nederlandse zoogdieren: tweederde bedreigde soorten in boerenland

03 november 2020
Uit de herziene Rode lijst van de Nederlandse zoogdieren, die vandaag is vastgesteld, blijkt dat met name boerenland zoogdieren achteruitgaan. Zeer alarmerend is dat er nu zelfs algemene soorten bedreigd raken. Zo zijn de aantallen van konijn en haas sinds 1950 met 60-70% geslonken. Positief nieuws is te melden over een aantal zeezoogdieren en de wat grotere zoogdieren. De vooruitgang van deze soorten betekent dat de Rode Lijst in totaal korter is geworden: van 44% naar 32% van de beschouwde soorten.