Nieuwsoverzicht

Veldspitsmuis (© Dick Klees)

Verveling tijdens de lockdown? Word braakballenpluizer!

18 februari 2021

Een lockdown, avondklok en afgelopen week ook nog eens een flink pak sneeuw houden deze dagen veel mensen binnen. Slaat de verveling bij jou toe en ben je op zoek naar een (nieuwe) hobby? De Zoogdiervereniging is op zoek naar vrijwilligers voor het NEM Verspreidingsonderzoek Muizen! Niet al ons onderzoek gebeurt in het veld en meedoen aan dit meetprogramma kan zelfs vanaf je eigen bank.

Hoe gaat het in zijn werk?

Overstromen Loowaard

Blijf op de Dijk! Bescherm wilde dieren en geef hen de ruimte

05 februari 2021

Het waterpeil op de rivieren stijgt en de uiterwaarden overstromen. Komend weekend wordt de piek verwacht. Het leefgebied van grazers, maar ook soorten als haas, bever en ree neemt flink af. Juist in deze tijd is het extra druk in veel natuurgebieden. Daarom vragen we uw hulp bij het beschermen van deze dieren: blijf op de dijk en gun de dieren de rust en ruimte die ze nu extra hard nodig hebben.

Vos

Zoogdieren in beeld: de juiste wildcamera juist plaatsen

10 december 2020

Wildcamera’s zijn een ideaal hulpmiddel voor het betreden van de mysterieuze wereld van wilde zoogdieren. Ze maken het mogelijk om dieren ongestoord waar te nemen, op elk moment van de dag en onder de meest uiteenlopende weersomstandigheden. Inmiddels is de markt overspoeld met wildcamera’s. Naast een zorgvuldige opstelling is het dan ook een ware uitdaging om tot een juiste keuze te komen.

Konijn (© Jasja Dekker)

Nieuwe Rode lijst van de Nederlandse zoogdieren: tweederde bedreigde soorten in boerenland

03 november 2020
Uit de herziene Rode lijst van de Nederlandse zoogdieren, die vandaag is vastgesteld, blijkt dat met name boerenland zoogdieren achteruitgaan. Zeer alarmerend is dat er nu zelfs algemene soorten bedreigd raken. Zo zijn de aantallen van konijn en haas sinds 1950 met 60-70% geslonken. Positief nieuws is te melden over een aantal zeezoogdieren en de wat grotere zoogdieren. De vooruitgang van deze soorten betekent dat de Rode Lijst in totaal korter is geworden: van 44% naar 32% van de beschouwde soorten.
Edelhert (© Maaike Plomp)

Nu in Zoogdier: hoe staat het met edelherten in Nederland?

18 juni 2020

Elk kwartaal zijn in het blad Zoogdier achtergrond artikelen te lezen over bescherming van en onderzoek naar in het wild levende zoogdieren. Het zomernummer biedt inzicht in het volgen van de vleermuistrek, gebruik van warmtebeeldkijkers bij monitoring en de vraag of wolven beheerd mogen worden om stroperij tegen te gaan. Onderstaand artikel wordt aangeboden door de redactie van Zoogdier.

Living Planet Report

Living Planet Report: Natuur en landbouw verbonden

06 februari 2020
Het gaat nog slechter met natuur dan tot nu toe gedacht. De populatieomvang van dieren die karakteristiek zijn voor het agrarisch gebied is sinds 1990 gemiddeld bijna gehalveerd. Voor zoogdieren heeft dit positieve en negatieve kanten, waarbij komt dat voor sommige onvoldoende data beschikbaar is. De kringlooplandbouw is een positieve belofte. Volgens de LPR wil meer dan de helft van de boeren naar een fundamenteel andere, meer natuurvriendelijke landbouw.