Nieuwsoverzicht

Egel

Resultaten zenderonderzoek leggen het geheime leven van de egel bloot

28 november 2020

Waar hebben egels hun leefgebied? Waar zoeken zij hun voedsel? En welke route leggen zij daarbij af? Egelwerkgroep Nederland en Silvavir ecologisch advies zochten dit het afgelopen jaar uit en volgden twee maanden lang een aantal gezenderde stadse egels in hun dagelijkse doen en laten. De verkregen GPS-data heeft nieuw inzicht gegeven in het verborgen leven van onze egels.

Konijn (© Jasja Dekker)

Nieuwe Rode lijst van de Nederlandse zoogdieren: tweederde bedreigde soorten in boerenland

03 november 2020
Uit de herziene Rode lijst van de Nederlandse zoogdieren, die vandaag is vastgesteld, blijkt dat met name boerenland zoogdieren achteruitgaan. Zeer alarmerend is dat er nu zelfs algemene soorten bedreigd raken. Zo zijn de aantallen van konijn en haas sinds 1950 met 60-70% geslonken. Positief nieuws is te melden over een aantal zeezoogdieren en de wat grotere zoogdieren. De vooruitgang van deze soorten betekent dat de Rode Lijst in totaal korter is geworden: van 44% naar 32% van de beschouwde soorten.
Rosse vleermuis (© Wesley Overman)

Vleermuisprotocol 2021 gepubliceerd

28 oktober 2020

Het Netwerk Groene Bureaus en de Zoogdiervereniging publiceren vandaag het Vleermuisprotocol 2021. Het Vleermuisprotocol 2021 beschrijft het benodigde onderzoek om de kans op aanwezigheid of afwezigheid van vleermuizen en gebiedsfuncties voor vleermuizen afdoend vast te stellen voor ruimtelijke ordeningsprocedures. Bevoegde gezagen gebruiken het protocol bij hun beoordeling van vergunning- en ontheffingaanvragen voor de Wet natuurbescherming. Het protocol wordt 1 januari 2021 van kracht.

Kraamkast op palen voor gewone dwergvleermuis

Primeur: Vleermuiskast op palen bewoond door kraamgroep gewone dwergvleermuizen

01 oktober 2020
Vleermuiskasten op palen hebben als beschermingsmaatregel nog een experimenteel karakter, vooral voor kraamkolonies. Deze zomer meldde Bureau Waardenburg voor het eerst in Nederland het gebruik van een paalkast door een kraamkolonie van de gewone dwergvleermuis. Prachtig nieuws, maar meer monitoring is nodig om te weten hoe goed deze maatregelen werken om soorten te beschermen.
Twee grootoorvleermuizen zijn slachtoffer geworden van een lijmband

Vleermuizen vaak onbedoeld slachtoffer van lijmvallen

24 september 2020
Met enige regelmaat worden vleermuizen en vogels aangetroffen als slachtoffer van lijmband aan bomen en vliegenplakstrips in stallen. En dat terwijl deze dieren zelf zulke goede bestrijders van plaaginsecten zijn. De Zoogdiervereniging roept producenten en aanbieders van deze lijmvallen op om kopers beter voor te lichten, en met diervriendelijke oplossingen te komen.
Egel in de tuin

Wederom een succesvol Egelweekend

17 september 2020

Afgelopen weekend vond het elfde jaarlijkse Egelweekend plaats. Tijdens dit weekend roepen de Zoogdiervereniging en Egelwerkgroep iedereen op om egelwaarnemingen door te geven, bijvoorbeeld uit eigen achtertuin of buurt. Deze waarnemingen dragen bij aan onderzoek naar de egel in Nederland. In totaal werden 2461 egels via verschillende wegen doorgegeven!

Nazomer vleermuistuintelling 2020

Nazomer vleermuistuintelling: weinig tellers en minder vleermuizen

03 september 2020
Afgelopen weekend (29 en 30 augustus) vond de Nazomer Vleermuistuintelling 2020 plaats. Door het slechte weer gingen echter weinig tellers de tuin in om te tellen. Wie wel naar buiten ging zag ook minder vleermuizen dan bij de vleermuistuintelling in mei van dit jaar. Het aantal soorten dat gemiddeld in een tuin werd gezien nam wel iets toe.