Richtlijnen vrijwilligers i.v.m. COVID-19 maatregelen

In maart 2020 heeft het kabinet maatregelen genomen in de aanpak van de COVID-19 epidemie. Deze hebben ook impact op de activiteiten van de Zoogdiervereniging en haar vrijwilligers. Sinds maart zijn de maatregelen een aantal keer aangepast.
De algemene regels en maatregelen die vanaf 1 juli 2020 in Nederland van kracht zijn vind je hier:

Wat deze maatregelen voor jullie betekenen kun je hieronder lezen. Deze maatregelen gelden tenminste tot 1 september a.s.

Maatregelen

Op pad voor een NEM-meetprogramma of om waarnemingen van zoogdieren te verzamelen:

• Heb je last van milde klachten? Laat je testen op Covid-19 en blijf thuis tot je de uitslag van de test hebt ontvangen. Vanzelfsprekend kun je alleen op pad als de uitslag negatief is (je hebt geen Covid-19).
  • Heeft één van je huisgenoten koorts of last van benauwdheid en/of is een van je huisgenoten positief getest op Covid-19? Blijf thuis totdat je huisgenoten klachtenvrij zijn en de uitslag van hun test negatief is.
  • Bij sommige NEM-programma’s (zoals NEM-Zoldertellingen) heb je aan het begin van het telseizoen een brief ontvangen met Covid-19 maatregelen voor dat meetprogramma. Neem die brief goed door.
  • Vind je veldwerk plaats in risicovolle terreinen of gebouwen of op risicovolle tijdstippen? Bijvoorbeeld: aan het water / op slecht begaanbaar terrein / in ondergrondse ruimten of  op zolders / nachtwerk? Ga dan met minimaal twee (jij en één andere) en maximaal met drie op pad (jij en  twee anderen).  In kleine (ondergrondse) ruimten en op zolders wordt het dragen van een mondkapje aanbevolen.
  • Houd altijd 1,5 meter afstand van elkaar. Vermijd drukte en groepen mensen.
  • Was regelmatig grondig je handen.
  • Als voor de uitvoering van monitoring en het doen van waarnemingen je (mogelijk) niet kan voldoen aan de maatregelen en voorschriften zoals het kabinet en RIVM hanteren, ga dan niet op pad. Ook als je medetellers liever niet samen op pad gaan, dring dan niet aan. Bij twijfel geldt altijd: niet doen. Jij en de mensen om je heen zijn belangrijker dan natuuronderzoek.

Vervoer in het kader van monitoring en het doen van waarnemingen:

• Reis doelgericht: reis enkel van en naar jouw onderzoeksgebied.
  • Het best gebruik je eigen vervoer, maar als je wilt carpoolen dan mag je met meerdere mensen in één auto zitten. Wanneer mensen van verschillende huishoudens in één auto zitten, draag dan een mondkapje.
  • Bij tellingen vanuit een auto (bijv. konijnentellingen en NEM-VTT of anderszins autovleren):  Je mag samen in één auto zitten, maar als je niet uit één huishouden komt, draag dan een mondkapje
  • Maak bij voorkeur geen gebruik van het openbaar vervoer. Draag een mondkapje als je wel gebruik maakt van het openbaar vervoer.

Terrein of gebouw:

• Het ministerie LNV heeft aangegeven dat cruciaal onderzoek, zoals soortenmonitoring, kan blijven doorgaan. Desondanks kunnen terreinbeheerders, gebouwenbeheerders of burgemeesters lokaal andere besluiten maken. Informeer bij je terrein- of gebouwenbeheerder beheerder of je het terrein of gebouw mag betreden.
  • Houd de lokale media in de gaten om te weten of een gebied wordt afgesloten door lokale of provinciale overheden.
  • Volg de aanwijzingen en maatregelen van de gebouwenbeheerder, terreinbeheerder en lokale overheid op wiens terrein je actief bent. Als die aangeven dat ze liever niet hebben dat je komt, dring dan niet aan.
  • Neem je eventuele vergunning / ontheffing voor terreinbetreding en onderzoek mee.

Bijeenkomsten, excursies, cursussen:

Voor het organiseren van bijeenkomsten, excursies en cursussen gelden de volgende regels:

• Bijeenkomsten in de buitenlucht
    • Garandeer dat er tussen de deelnemers een onderlinge afstand van 1,5 meter gehouden kan worden.
    • Als  je werkt met gereserveerde vaste zitplaatsen en een gezondheidscheck is er geen limiet aan het aantal deelnemers.
    • Als je niet werkt met gereserveerde vaste zitplaatsen en ook geen gezondheidscheck uitvoert is er een limiet van 250 deelnemers.
  • Bijeenkomsten in een binnenruimte
    • Zonder gezondheidscheck en reservering zijn maximaal 100 deelnemers toegestaan, mits hierbij voldoende afstand kan worden gehouden en de verkeersstromen in die ruimte gescheiden zijn.
    • Met reservering en gezondheidscheck is er geen limiet aan het aantal deelnemers, mits er voldoende afstand kan worden gehouden, verkeersstromen in die ruimte en in- en uitgaande routes gescheiden zijn.

Bedenk ook of het doel van de bijeenkomst (bijv training of educatie) bij 1,5 onderlinge afstand haalbaar is. Bij twijfel daarover geen bijeenkomsten organiseren.

De overheidsmaatregelen met betrekking tot bijeenkomsten kun je hier verder lezen.

Vragen over deze maatregelen of over de meetprogramma’s?

* nemwintertellingen@zoogdiervereniging.nl / nemzoldertellingen@zoogdiervereniging.nl / nemvtt@zoogdiervereniging.nl

Alternatieven

Hoe kun je thuis bijdragen aan betere kennis over zoogdieren?

Moet je echt even een frisse neus halen of de hond uitlaten…

Alle waarnemingen zijn welkom; huismuis, mol(shoop), ree, konijn, haas, vos, dassenprent, eekhoorn, zeehond, edelhert, bosmuis, bruinvis, wolf, steenmarter, egel en ga zo maar door. Als je bij je rondje ‘s avonds ook even een bat-detector meeneemt dan kun je ook de vleermuizen in jouw buurt inventariseren.

Meer tips om iets te doen voor allerlei planten en dieren:

Lees hier 10 tips om de natuur in te gaan, uiteraard alleen als het kan onder maatregelen en voorschriften zoals het kabinet en RIVM hanteren.
Wil je gewoon meer weten over de natuur in jouw omgeving? Kijk dan eens op NatureToday Go.

Publicatiedatum: 15 april 2020

Laatste update: 8 augustus 2020