Genieten van een bever in Nijmeegse woonwijk

De bever (Castor fiber) is eind jaren tachtig van de vorige eeuw geherintroduceerd in Nederland. De verspreiding van de bever bleef lange tijd beperkt tot grote natuurgebieden als de Biesbosch en de Gelderse Poort, maar inmiddels heeft de bever grote delen van Nederland gekoloniseerd. Bevers vind je tegenwoordig zelfs middenin verschillende steden.

Nijmegen is een groene gemeente gelegen op een strategische locatie langs de Waal. De stad is letterlijk omgeven door groene gebieden: bos en hei op de stuwwal in het zuidoosten, het rivierengebied in het westen en de moerasgebieden van de Gelderse Poort aan de oostkant. De Gelderse Poort was het tweede gebied in Nederland waar bevers zijn losgelaten. Tegenwoordig kan je in de wijde omgeving van Nijmegen bevers en hun sporen aantreffen, maar bevers wagen zich slechts zelden echt in het stedelijk gebied. Tot voor kort, want sinds minimaal eind 2018 zwemt er een bever rond in de Nijmeegse woonwijk Dukenburg

Twee filmpjes waarop de bever te zien is die in de Nijmeegse wijk Dukenburg zwom (Bron: Jasper Meekes, gemeente Nijmegen)

De wijk Dukenburg is in de jaren zestig aangelegd met veel nieuwbouw, brede sloten en groene corridors. Dukenburg is daardoor één van de groenste wijken van Nijmegen met tal van bijzondere zoogdieren. Midden in de wijk is zelfs een dassenburcht aanwezig en nu heeft er zich ook een bever gevestigd. Na de melding in december 2018 is uitgebreider gezocht en langs vrijwel alle oevers in Dukenburg bleken de bekende vraatsporen te vinden. Allerlei bomen en struiken zijn daar inmiddels om- en aangeknaagd door de bever. Ruim een half jaar later werd de Dukenburgse bever zelfs gefilmd. Rustig zwemmend in een brede wetering.

Beversporen (bron: Maurice La Haye)
Beversporen (bron: Maurice La Haye)

De Dukenburgse bever heeft een mooi leefgebied gevonden en de verwachting is dan ook dat het een blijvertje is. In de gehele woonwijk staan bomen en struiken langs de waterkant, dus aan voedsel is geen gebrek. Of er uiteindelijk ook een karakteristieke beverburcht gebouwd gaat worden is afwachten, tot op heden is de exacte verblijfplaats nog niet gevonden. Experts verwachten niet dat er dammen gebouwd gaan worden, omdat het waterpeil zeer constant is en op een redelijk hoog peil wordt gehouden. Daardoor is er voor de bever geen noodzaak voor het aanleggen van een dam. Wel zal de gemeente wat meer en vaker de bomen langs de waterkant moeten monitoren, want het is niet bedoeling dat een half omgeknaagde boom op een argeloze wijkbewoner terecht komt.

Lees hier meer lezen over de bever.

Publicatiedatum: 09 april 2020

Tekst: Maurice La Haye, Zoogdiervereniging
Foto’s: Maurice La Haye, Zoogdiervereniging
Filmpjes: Jasper Meekes (gemeente Nijmegen)