Bioblitz - Vierentwintig uur tellen voor de wetenschap

Op zaterdag 20 juni organiseert Jaarrond Tuintelling een Bioblitz. Deelnemers aan deze dag ontdekken 24 uur lang zoveel mogelijk dieren en planten in eigen tuin. Deze Bioblitz wordt gehouden ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van dit citizen science project. Een Bioblitz is een intensieve inspanning om zoveel mogelijk soorten dieren en planten te inventariseren. De inzet van vrijwillige tuintellers levert een belangrijke bijdrage aan onze kennis over de verspreiding van dieren en planten in onze leefomgeving.

Image
Header Bioblitz Jaarrond Tuintelling

Hoeveel soorten dieren en planten iemand kan ontdekken in vierentwintig uur, hangt natuurlijk sterk van de tuin en de inzet af. Het recordaantal soorten dat in één tuin in een heel jaar gezien is, staat op 1.615. Dat is twee keer zoveel als de nummer twee: 850 soorten. Zoveel soorten in één tuin is wel uitzonderlijk. Maar deze tuin in Terborg bestaat ook uit meerdere tuinen en een weiland dat grenst aan een rivier. Er is een kikkerpoel, er zijn houtwallen, rietkragen, een kleine boomgaard en veel wilde bloemen. Een oase voor de natuur dus, en dat is te zien aan het aantal soorten dat hier leeft.

Tips om te tellen

Iedereen met een tuin of een balkon kan meedoen aan de Bioblitz. Op deze website staat hoe het werkt. Om deelnemers te helpen zoveel mogelijk planten en dieren te ontdekken, geven de deelnemende organisaties elke dag tips op het YouTube kanaal van Jaarrond Tuintelling. Tijdens de Bioblitz op 20 juni kan je de resultaten live volgen via de website van Jaarrond Tuintelling.

In deze video geeft onze collega Elze Polman drie tips om zoogdieren te tellen tijdens de Bioblitz op 20 juni (Bron: Jaarrond Tuintelling).

Over Jaarrond Tuintelling

In Nederland wordt veel natuuronderzoek gedaan. Tuinen vormen daarbij een onderbelicht gebied. Het is immers privébezit en daarmee lastig toegankelijk voor onderzoekers. Maar alle Nederlandse tuinen bij elkaar bestrijken een gebied van elf keer de Oostvaardersplassen. Op basis van de data van de Jaarrond Tuintelling is de achteruitgang van merels door het usutu-virus bijvoorbeeld als eerste gesignaleerd.

De gegevens die de ruim 20.000 deelnemers aan Jaarrond Tuintelling verzamelen, leveren veel kennis op over de verspreiding van tuinvlinders, -vogels, - zoogdieren en andere soorten. Deze informatie is belangrijk voor de bescherming ervan.

De Bioblitz wordt georganiseerd door natuurorganisaties EIS, Floron, Ravon, Vlinderstichting, Sovon, Zoogdiervereniging en Vogelbescherming Nederland.

Image