28 t/m 30 augustus: een weekend lang vleermuizen spotten!

Sfeerfoto Nacht van de Vleermuis

Vleermuisliefhebbers kunnen het weekend van 28 tot en met 30 augustus 2020 hun hart ophalen tijdens een van de circa dertig excursies van de Nacht van de Vleermuis 2020. Wie daar geïnspireerd raakt, of dat al was, kan op 29 en 30 augustus tijdens de Najaars Vleermuistuintelling ook de vleermuizen in zijn eigen tuin in kaart brengen.

28 t/m 30 augustus: Nacht van de Vleermuis 2020

In het weekend van 28 tot en met 30 augustus 2020 worden in bijna heel Nederland vleermuisexcursies georganiseerd. Een kans voor jong en oud om meer te weten te komen over vleermuizen, en om ze zelfs te horen en te zien! Wist je bijvoorbeeld dat er maar liefst 18 verschillende soorten vleermuizen in Nederland voorkomen? En dat één dwergvleermuis tussen april en oktober meer dan 250.000 muggen en andere kleine insecten opeet?! De gidsen van de Nacht van de Vleermuis kunnen nog veel meer coole feitjes over vleermuizen vertellen.

Tijdens de excursie ga je met een vleermuisdeskundige in de avondschemering op pad. Met een batdetector maakt hij of zij de ultrasone geluiden van vleermuizen hoorbaar, en leer je over wat vleermuizen 's nachts allemaal uitspoken. Grote kans op het horen en zien van de pruttelende dwergvleermuis, de tapdansende laatvlieger, de biebbobbende rosse vleermuis en de ratelende watervleermuis.

Excursie Nacht van de Vleermuis 2019
Sfeerimpressie Nacht van de Vleermuis 2019. Ivm de Covid-19 maatregelen zijn de excursies dit jaar in kleine groepen, met voldoende afstand tussen deelnemers van verschillende huishoudens. (Bron: Nicole van der Steen)

Ga je mee op zoek naar vleermuizen? Kijk dan op Nachtvandevleermuis.nl voor een excursie bij jou in de buurt.

De Nacht van de Vleermuis 2020 vindt plaats in het kader van de 24th European Bat Night, een initiatief van Eurobats.

29-30 augustus: Najaars Vleermuistuintelling 2020

In het weekend van 29 en 30 augustus 2020 vindt ook de Najaars Vleermuistuintellling plaats. We zijn erg benieuwd welke soorten vleermuizen in de nazomer vaak in tuinen van Nederland zijn te vinden. U kunt daarbij helpen door op 29 en/of 30 augustus ’s avonds in uw tuin de vliegende vleermuizen te tellen.

Om vleermuizen te zien, kunt u het best vanaf zonsondergang een uurtje in uw tuin gaan zitten. Dat is op 29 en 30 augustus vanaf ongeveer 20:30 uur. Om het silhouet van een vliegende vleermuis goed te kunnen zien, zoekt u een plekje van waaruit u vrij zicht hebt op een stuk avondhemel. Bij voorkeur met ook wat zicht op een boom of struiken. Als u dan vleermuizen ziet, kunt u op Tuintelling.nl doorgeven hoeveel vleermuizen u in of boven uw tuin hebt zien vliegen en welke soort u denkt dat het is. Ook de telmethode wordt daar verder uitgelegd.

Voor het bepalen van de soort heeft de Zoogdiervereniging een eenvoudig hulpmiddel gemaakt: de Zoekkaart voor de meest voorkomende vleermuizen in Nederland. Met deze zoekkaart kunt u op basis van de grootte van de vleermuis en de manier van vliegen zelf ontdekken welk soort of soorten vleermuizen er in uw tuin voorkomen. De zoekkaart kunt u gratis aanvragen of downloaden bij de Zoogdiervereniging.

Zoekkaart vleermuizen 2019
Zoekkaart Vleermuizen. Bron: Zoogdiervereniging. Illustraties: Peter Twisk

Iedereen kan meedoen, ook als u niet mee deed bij de succesvolle Voorjaars Vleermuistuintelling in mei 2020. Toen bleek dat de kans dat u vleermuizen in uw tuin ziet best groot is: Bij 89% van de tellingen werden vleermuizen gezien. In 492 tuinen werd in totaal meer dan 2600 keer vleermuizen gezien, waaronder veel gewone dwergvleermuizen. Vaak werden ook laatvliegers en rosse vleermuizen gezien, en soms zelfs watervleermuizen of grootoorvleermuizen.

Benieuwd of er ook in jouw tuin vleermuizen vliegen? Doe dan op 29 en 30 augustus mee met de Najaars Vleermuistuintelling. Ga voor meer informatie naar de website van Jaarrond Tuintelling.

De Vleermuistuintelling wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Noord-Brabant.

Publicatiedatum: 19 augustus 2020

Tekst: Erik Korsten, Zoogdiervereniging