Zoogdiervereniging lanceert Award Natuurinclusief Bouwen

Gewone dwergvleermuis

De Zoogdiervereniging werkt al jaren hard aan een leefbare stad voor mensen én vleermuizen. En met succes: natuurinclusief bouwen en ontwerpen wordt steeds populairder. Daarom reikt de Zoogdiervereniging samen met Vogelbescherming dit jaar de Award Natuurinclusief Bouwen en Ontwerpen 2019 uit. Inzenden kan vanaf nu!

De Zoogdiervereniging en Vogelbescherming zijn op zoek naar de goede voorbeelden van natuurinclusieve bouw-, verbouw- en renovatieprojecten in Nederland. De prijs gaat naar het project dat het meest heeft bijgedragen aan de leefomgeving voor vleermuizen en vogels. Vanaf nu kan iedereen inzenden via deze link. De winnaar wordt eind dit jaar bekend gemaakt.

Steeds meer aannemers, architecten en woningbouwverenigingen zijn bewust bezig met natuurinclusief bouwen. Een groene, natuurvriendelijke omgeving is niet alleen goed voor vleermuizen en vogels, ook bewoners voelen zich een stuk prettiger in het groen. Daarom zijn er steeds meer projecten waarbij bijvoorbeeld vleermuiskasten in huizen worden ingebouwd, al vanaf de tekentafel wordt nagedacht over ‘goed groen’ of waar wordt gezorgd dat niet alleen mensen maar ook huismussen en gierzwaluwen "onder de pannen" zijn.

Het nieuwe normaal

Vanaf nu kan iedereen de mooiste voorbeelden inzenden. Daarbij is het belangrijk dat het project daadwerkelijk een impuls heeft gegeven aan de leefomgeving van vleermuizen of vogels en dat het project gerealiseerd is. De exacte voorwaarden zijn te vinden in het aanmeldformulier. Het ingevulde aanmeldformulier stuur je naar: info@vogelbescherming.nl

Dwergvleermuis op muur (Peter Twisk)

Inzenden kan tot 27 september, de prijsuitreiking vindt eind dit jaar plaats. De Zoogdiervereniging wil met deze prijs laten zien dat natuurinclusief bouwen steeds meer het nieuwe normaal wordt en niet ingewikkeld hoeft te zijn. Tevens is de Award Natuurinclusief Bouwen en Ontwerpen een erkenning voor de bouwers, architecten en woningbouwverenigingen die bewust met een groene leefomgeving bezig zijn.

Beoordeling en uitreiking

De ingezonden projecten worden beoordeeld door een onafhankelijke vakjury met expertise op het gebied van stedelijke ontwikkeling en stadsnatuur. De criteria waarop beoordeeld wordt en een toelichting hierop zijn opgenomen in het aanmeldformulier.

De uitreiking van de Award Natuurinclusief Bouwen en Ontwerpen 2019 vindt eind dit jaar plaats in ’s Hertogenbosch. Houd deze website in de gaten voor meer informatie!

Gepubliceerd: 4 juli 2019
Tekst: Vogelbescherming & Zoogdiervereniging