Nieuwsoverzicht

Eikelmuis (© Wesley Overman)

2022 is uitgeroepen tot Jaar van de Eikelmuis

21 januari 2022
Iedereen in Nederland kent de eikelmuis, dat is het doel van het Jaar van de Eikelmuis 2022. De eikelmuis is met zijn zwarte boevenmasker en sierlijke pluimstaart het meest bedreigde knaagdier van Nederland. Maar niemand kent de eikelmuis. Het is tijd om daar verandering in te brengen en daarom zetten GaiaZOO, Zoogdiervereniging en DierenPark Amersfoort de eikelmuis in 2022 in de spotlight.
Huiskat met wild konijn

Mag uw kat wat thuis brengen?

13 januari 2022
Sinds mei 2021 zijn via het meldpunt ‘Wat brengt de kat thuis?’ van de Zoogdiervereniging 266 meldingen ingestuurd. Daaruit is gebleken dat de Felixen en Minoesen van Nederland 201 zoogdieren, 54 vogels en 11 overige diersoorten hebben gevangen, waaronder kikkers en schaaldieren. Studenten van Hogeschool Inholland zijn het gesprek aangegaan met de katteneigenaren en kwamen tot de ontdekking dat de meningen over het vanggedrag van hun huisdier verdeeld zijn.
Wolf (© Maaike Plomp)

Wolf doodgereden bij Elspeet

22 december 2021
Op de provinciale weg N310 bij Elspeet is woensdagavond 22 decemer een wolf doodgereden. Het gaat om een mannelijke wolf, waarbij de vacht in matige conditie is. Verder onderzoek moet meer duidelijkheid brengen over de identiteit van de wolf. Het gaat mogelijk om een nakomeling van de roedel van de Noord-Veluwe.
Otter

Grenzen vormen geen obstakel voor otters in Duitsland, België en Nederland

16 december 2021
De otterpopulaties in Nederland en Duitsland groeien richting elkaar. Uit genetisch onderzoek is gebleken dat de populaties in Nederland en het oosten van Duitsland zijn gemixt in Nedersaksen afgelopen jaar. Dit is een succes in het Jaar van de otter 2021, dat is georganiseerd in Nederland, België en Duitsland. De volgende uitdaging is om het gat te vullen richting het zuidwesten van Europa.