Dassenfamilie gaat privé de winter in

5 oktober 2015

De dassenfamilie die vanaf dit voorjaar rechtstreeks te volgen was via webcams, gaat privé de winter in. De boswachters van Staatsbosbeheer schakelden op 1 oktober de camera's op de Drentse heide uit. Het wel en wee van de dassen was erg populair volgens Staatsbosbeheer en de Zoogdiervereniging.

De dierenwebcams van Staatsbosbeheer zijn al jaren zeer geliefd onder dierenliefhebbers. Een webcam geeft een bijzondere kijk in het leven van een dier: over hun leefgebied, hoe ze leven, wat ze eten en hoe ze zich onderling gedragen. Dit jaar bood Staatsbosbeheer voor het eerst een kijkje in het leven van een dassenfamilie in het Hart van Drenthe. De  site www.volgdedas.nl werd sinds de start op 1 april 165.843 keer bekeken door 44.709 bezoekers.

Bijzonder kijkje

Boswachter Pauline Arends: “We hebben, ook als meekijkende boswachters, veel geleerd van de webcams. We hadden het vermoeden dat dassen ook overdag buiten kwamen maar doordat we de familie nu 24 uur per dag konden volgen, weten we het nu zeker. Ook overdag, in de morgen maar ook in de middag spelen de jongen buiten.”. Na zes maanden meegluren gaan de camera’s uit. Boswachter Pauline Arends: “Ook voor mij is het een beetje afkicken. Ik ben erg gehecht geraakt aan deze dassenfamilie. Het meekijken met de webcams is volledig geïntegreerd geraakt in mijn dagelijkse routine. Ik ga het meegluren met de goedmoedige lobbessen zeker missen.”

Jaar van de das

2015 is uitgeroepen tot het jaar van de das. Hoewel de diersoort aan het eind van de vorige eeuw bijna was uitgestorven in Nederland, gaat het tegenwoordig door tal van beschermende maatregelen veel beter. Er leven nu naar schatting zo'n 6000 dassen in het land. Omdat de nachtdieren erg schuw zijn, zijn ze bijna nooit te zien. Dat was reden om voor het eerst camera's bij een burcht te plaatsen. De webcams zorgden voor veel mooie momenten en een bijzondere inkijk in het leven van de das.

De website http://www.volgdedas.nl/ blijft online, daarop is een compilatie van de beelden te zien.

Publicatiedatum: 05 oktober 2015