nieuwsoverzicht

Egel (Bron: Beverly Brouwer)

Robotmaaiers en het gevaar voor egels: de resultaten van het onderzoek

17 januari 2020
De laatste maanden duiken er in Nederland en België alarmerende berichten op over robotmaaiers die (vooral jonge) egels verminken of zelfs doden. Hoe groot is het probleem? Natuurpunt en Egelwerkgroep Nederland onderzochten het met een enquête bij eigenaars van robotmaaiers en geven op basis daarvan raad hoe je slachtoffers kunt vermijden.
Egel (© Wesley Overman)

Help egels op weg met de Egelsnelweg

20 May 2019

Hét geheim om de egel te redden kan wel eens in onze eigen tuin liggen. De natuurlijke leefomgeving van de egel krimpt de druk van predatoren in natuurgebieden wordt steeds groter. Tuinen kunnen daarom als ideale veilige havens voor egels dienen. Geheel in het teken van het Jaar van de Egel 2019 lanceert de Egelwerkgroep daarom het project ‘Egelsnelweg’, waarbij tuinen weer opengesteld en geschikt worden voor egels, zodat zij dit kunnen blijven gebruiken als leefgebied.

Egel (© Wesley Overman)

Platte egels tellen voor egelonderzoek

19 april 2019

Onlangs heeft de Zoogdiervereniging 2019 uitgeroepen tot het Jaar van de Egel. Precies tien jaar geleden, tijdens het Jaar van de Egel 2009, werden de zogenaamde E(gel)-teams opgericht: forenzen die regelmatig hetzelfde traject aflegden en de doodgereden egels in kaart brachten. De Egelwerkgroep gaat dit jaar opnieuw aan de slag met de E-teams en is hard op zoek naar forenzen!

Mol (© Wesley Overman)

Succesvolle Nationale Mollentelling

04 maart 2019

Bijna 40.000 molshopen zijn afgelopen weekend gezien tijdens de eerste landelijke mollen(sporen)telling. In twee dagen tijd zijn er in totaal 3600 meldingen gedaan onder andere via een speciaal meldpunt op waarneming.nl. Ook werden er 45 dode mollen doorgegeven. De meeste ‘hopen’ zijn gezien in Zuid-Holland. De Nationale Mollentelling is een initiatief van de Zoogdiervereniging en het NPO-radio 1 programma Vroege Vogels.

Mol (© Wesley Overman)

Eerste landelijke mollen(sporen)telling 2 en 3 maart

02 maart 2019

De mol is een zoogdier dat niet vaak in de spotlight staat. Wat weten we eigenlijk over de mol? De mol komt (bijna) overal in Nederland voor, maar waar precies? We roepen iedereen op om op zaterdag 2 en zondag 3 maart te zoeken naar mollen(sporen) en deze waarnemingen door te geven via het speciale mollenmeldpunt. Het belangrijkste is om de locatie in te vullen. Je mag uiteraard ook het aantal molshopen tellen en doorgeven ("aantal individuen").