Nieuwsoverzicht

Vos

Zoogdieren in beeld: de juiste wildcamera juist plaatsen

10 december 2020

Wildcamera’s zijn een ideaal hulpmiddel voor het betreden van de mysterieuze wereld van wilde zoogdieren. Ze maken het mogelijk om dieren ongestoord waar te nemen, op elk moment van de dag en onder de meest uiteenlopende weersomstandigheden. Inmiddels is de markt overspoeld met wildcamera’s. Naast een zorgvuldige opstelling is het dan ook een ware uitdaging om tot een juiste keuze te komen.

Egel

Resultaten zenderonderzoek leggen het geheime leven van de egel bloot

28 november 2020

Waar hebben egels hun leefgebied? Waar zoeken zij hun voedsel? En welke route leggen zij daarbij af? Egelwerkgroep Nederland en Silvavir ecologisch advies zochten dit het afgelopen jaar uit en volgden twee maanden lang een aantal gezenderde stadse egels in hun dagelijkse doen en laten. De verkregen GPS-data heeft nieuw inzicht gegeven in het verborgen leven van onze egels.

Wezel

Effectief op zoek naar kleine marterachtigen

05 november 2020

Met de komst van de Wet natuurbescherming kunnen provincies zelf kiezen, binnen Europese richtlijnen, welke soorten beschermd worden. De provincies Noord-Holland, Noord-Brabant, Gelderland, Overijssel en Zeeland hebben ervoor gekozen voortaan de kleine marterachtigen te beschermen. Daardoor hebben de bunzing, hermelijn en wezel sinds enkele jaren een beschermde status in deze provincies.

Konijn (© Jasja Dekker)

Nieuwe Rode lijst van de Nederlandse zoogdieren: tweederde bedreigde soorten in boerenland

03 november 2020
Uit de herziene Rode lijst van de Nederlandse zoogdieren, die vandaag is vastgesteld, blijkt dat met name boerenland zoogdieren achteruitgaan. Zeer alarmerend is dat er nu zelfs algemene soorten bedreigd raken. Zo zijn de aantallen van konijn en haas sinds 1950 met 60-70% geslonken. Positief nieuws is te melden over een aantal zeezoogdieren en de wat grotere zoogdieren. De vooruitgang van deze soorten betekent dat de Rode Lijst in totaal korter is geworden: van 44% naar 32% van de beschouwde soorten.
Konijnen

Viruscrisis bij de konijnen

29 oktober 2020

De COVID19-crisis drukt ons met de neus op het feit dat een besmettelijke ziekte ingrijpende gevolgen kan hebben. Voor mensen kunnen die gevolgen nog enigszins beperkt blijven door kennis, gedragsaanpassing en medische zorg. Konijnen (en andere wilde dieren) hebben die luxe niet. Verschillende opeenvolgende virusziektes lijken de konijnenstand nu tot een absoluut dieptepunt te hebben teruggedrongen.

Egel in de tuin

Wederom een succesvol Egelweekend

17 september 2020

Afgelopen weekend vond het elfde jaarlijkse Egelweekend plaats. Tijdens dit weekend roepen de Zoogdiervereniging en Egelwerkgroep iedereen op om egelwaarnemingen door te geven, bijvoorbeeld uit eigen achtertuin of buurt. Deze waarnemingen dragen bij aan onderzoek naar de egel in Nederland. In totaal werden 2461 egels via verschillende wegen doorgegeven!