Vangsten Pallas’ eekhoorn lopen voorspoedig!

4 december 2012

Half december 2011 is de Zoogdiervereniging in samenwerking met de gemeenten Weert en Leudal, Natuurmonumenten, de Provincie Limburg en het Rijk begonnen met het wegvangen van de uitheemse Pallas’ eekhoorn. Die vangactie verloopt zeer voorspoedig, want inmiddels zijn al 215 dieren weggevangen en naar het opvangcentrum overgebracht. Afgelopen zomer heeft de vangactie op een laag pitje gestaan, maar inmiddels wordt er weer volop gevangen.

Melden waarnemingen Pallas’ eekhoorn

Woont u in de buurt van Weert en heeft u een Pallas’ eekhoorn gezien? Meldt dit dan bij de Zoogdiervereniging, die de vangactie coördineert, via de invoermodule op www.zoogdiergezien.nl of  stuur een e-mail naar info@zoogdiervereniging.nl. Ook bij de gemeente Weert (0495-575000) en gemeente Leudal (0475-859000) kunt u uw waarneming melden.

Een eekhoorn met problemen

De Pallas’ eekhoorn komt oorspronkelijk uit China en heeft zich in de omgeving van Weert gevestigd nadat in 1998 een aantal dieren bij een dierenhandelaar was ontsnapt. In toenemende mate zorgden deze eekhoorns voor overlast. Op de eerste plaats verdringen ze de inheemse rode eekhoorn. Er bereikten ons verschillende verhalen dat bewoners op een gegeven moment naast de inheemse eekhoorns een vreemde eekhoorn zagen. In de loop van enkele jaren sloeg dat beeld geheel om. Er werden alleen nog maar Pallas’ eekhoorns gezien. Daarnaast meldden huizenbezitters dat de Pallas’ eekhoorn in een aantal gevallen schade veroorzaakten. Schades die gemeld zijn: doorknagen van kunststof water- en elektriciteitsleidingen, gaten in plafondplaten, dak- en panlatten, ontbasten van met name walnootbomen waardoor die deels afsterven.

Medewerking gezocht!

Als u een bewoner, grondeigenaar of beheerder in het gebied Ell, Weert en Swartbroek bent, vragen we om uw medewerking. Heeft u Pallas’ eekhoorns waargenomen -bijvoorbeeld in uw tuin of in een bos- dan zouden we dat graag van u weten. Ook als er eerder al Pallas’ eekhoorns bij u zijn weggevangen, maar er weer nieuwe dieren zijn verschenen, dan willen we dat graag weten. Op basis van deze informatie kan de Zoogdiervereniging effectief de dieren wegvangen en op laten vangen.

Hoe ziet een Pallas’ eekhoorn eruit?

800x600

Normal 0 21 false false false NL X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";}

Rode eekhoorn

Pallas’ eekhoorn

Vachtkleur

roodoranje, grijs of zwart

grijsgroen

Staartkleur

roodoranje, grijs of zwart

grijs met een lichte punt

Buikkleur

wit

rood

Oren

in herfst en winter meestal oorpluimen

nooit oorpluimen

We krijgen vrij vaak meldingen van Pallas’ eekhoorns, waarbij later blijkt dat het om donkergekleurde rode eekhoorns gaat. Een goed kenmerk is daarbij de kleur van de buik. Die is bij de rode eekhoorn altijd wit.

Meer info

Op de website van de Zoogdiervereniging kunt u meer informatie vinden over de Pallas’ eekhoorn en de vangactie.

Verbod uitheemse eekhoorns

Sinds 1 juli 2012 geldt er een bezitsverbod en een handelsverbod voor drie soorten eekhoorns: de Amerikaanse voseekhoorn (Sciurus Niger), de Grijze eekhoorn (Sciurus carolinensis) en de Pallas’ eekhoorn (Callosciurus erythraeus). Deze eekhoorns komen van nature niet voor in Nederland en vormen een bedreiging voor de inheemse eekhoorn. Om de flora en fauna in Nederland te beschermen, is er een verbod ingesteld. Dit verbod betekent dat u deze eekhoornsoorten niet meer mag houden, invoeren, uitvoeren, kopen, verkopen en vervoeren. Er kan tot 31 december van dit jaar een vrijstelling voor het houden van deze soorten eekhoorns worden aangevraagd. Kijk voor meer informatie op de website van Dienst Regelingen ('melding registratie eekhoorns').

Foto: Ard van Roij

Publicatiedatum: 04 december 2012