(Paas) hazen gezocht

6 april 2012

Traditioneel worden naast eieren ook hazen met Pasen geassocieerd. Dat is niet voor niets want de lente is ook de tijd om hazen te zien. En omdat ook de mensen erop uit trekken in het paasweekend, biedt dit een uitgelezen kans om waarnemingen van hazen te verzamelen en zo het plaatje compleet te maken. Haas gezien (ook niet tijdens Pasen)? Geef dat dan aan ons door en help mee het verspreidingsbeeld van de haas compleet te maken.

Hazen houden zich normaal schuil in een 'hazenleger', een zelf gegraven ondiep kuiltje in de grond. Ze zijn in de vooravond en 's nachts actief, maar in het voorjaar en de zomer ook overdag. Met wat geluk ziet u ook rond Pasen hazen ‘rammelen’ in het open veld. Groepjes hazen, soms wel vijf bij elkaar, die tegen elkaar opspringen en boksende bewegingen maken tijdens de paartijd. Mannetjes vechten met elkaar om de gunst van een vrouwtje. En de vrouwtjes willen niet altijd en verweren zich dan ook met boksende bewegingen.

De Zoogdiervereniging brengt via de digitale Zoogdieratlas.nl alle in het wild levende zoogdieren in kaart. Zo wordt na verloop van tijd duidelijk waar de verschillende zoogdieren (van egel tot eekhoorn, van bever tot boommarter en van das tot otter) voorkomen en of bepaalde soorten hun gebied hebben kunnen uitbreiden of juist zien krimpen. Dat is niet alleen interessant om te weten maar ook nuttig voor de bescherming van deze dieren. Hoe meer mensen hun waarnemingen van zoogdieren doorgeven hoe vollediger het beeld wordt.

Zoogdiergezien.nl is ontwikkeld om op een zo laagdrempelig mogelijke manier waarnemingen van algemene zoogdiersoorten te kunnen doorgeven. Ga naar Zoogdiergezien om uw hazenwaarneming door te geven.

Waarnemingen kunnen natuurlijk ook worden doorgegeven via www.telmee.nl, www.waarneming.nl.

Niet alle hazen zijn trouwens bruin van kleur. Op de foto staat een albino exemplaar. Deze haas werd vorig jaar gefotografeerd in het Lauwersmeergebied en gemeld bij Natuurbericht.

Foto: Meint en Maria Woortman