Help ons mee met het tellen van otters of bevers

25 mei 2012

Tel deze zomer samen met de Zoogdiervereniging bevers in de Biesbosch of volg de cursus ottersporen en word actief voor ons nieuwe otter meetnet.

Simultaantelling Bever
In het jaar van de bever is er volop de mogelijkheid om bevers te zien! Van juni t/m augustus zullen er elk weekend simultaantellingen plaatsvinden om de minimale aantallen bevers in de Brabantse-, Sliedrechtse- en Dordtse Biesbosch te bepalen, zoals ook in de jaren 1995 / 1999 en 2004 is gebeurd. Per weekend zijn 3 – 8 personen nodig die ervaring hebben met bevers. Je moet ten minste bevers, beverratten en muskusratten uit elkaar kunnen houden.

Voor meer informatie en opgave zie onderstaande oproep

Oproep Simultaantelling Bevers Biesbosch (pdf)

Meetnet Otter
Dit jaar start de Zoogdiervereniging met het verspreidingonderzoek naar de otter in Nederland. De verspreiding van de otter is nog vrij beperkt maar otters kunnen grote afstanden afleggen. De Zoogdiervereniging heeft een netwerk van 'waakhonden' die ons inseinen als er (vermoedelijke) ottersporen uit onbekend gebied opduiken. Hiervoor zoeken we vaste vrijwilligers met een vast onderzoeksgebied die vervolgens bereid zijn om via gerichte inventarisatie duidelijk te krijgen van welk deel van een watersysteem de otters gebruik maken. Voor nieuwe vrijwilligers wordt ook een ottercursus gegeven.

Voor meer informatie en opgave zie onderstaande oproep

Oproep Meetnet Otter (pdf)

Publicatiedatum: 25 May 2012