Grote bosmuis trekt westwaarts.

28 september 2012

Tijdens onderzoek met met lifetraps langs de Hunze bij Exloo werd onlangs de grote bosmuis (Apodemus flavicollis) gevangen. Na de ontdekking van grote bosmuis Apodemus flavicollis in Drenthe bij Bargerveen in juni 2012 is het de vraag voor hoe ver westwaarts deze soort te vinden is.

Na verschillende waarnemingen in het Ruiten Aa gebied in de provincie Groningen trekt de grote bosmuis ook Drenthe in en lijkt nu via de Hondsrug aan de achterdeur van de grote boswachterijen van Drenthe te staan.

Voor vrijwilligers van de Zoogdiervereniging is deze ontwikkeling reuze spannend om te onderzoeken: “We zijn reuze nieuwsgierig hoe de verspreiding van deze soort in Groningen en Drenthe nu eigenlijk is. Vorig jaar probeerden we het bijvoorbeeld vlak boven Emmen zonder succes. Dat het nu in Exloo wel lukt is toch een beetje een verrassing.“

De vrijwilligers gaan komende weken door met het verspreidingsonderzoek en spelen hun resultaten direct door naar de Zoogdiervereniging.

Tekst en foto: Guido Lek

Publicatiedatum: 28 september 2012