Zoutbunker bij Uitgeest wordt vleermuisverblijf

14 januari 2011

De bunker is niet meer in gebruik en staat al enige tijd leeg. Rijkswaterstaat kwam met de vraag of er voor vleermuizen een geschikt winterverblijf van te maken is. Landschap Noord-Holland zag volop kansen en maakte een plan dat inmiddels is uitgevoerd.

Er zijn in de bunker ruwe brede planken aan de muren bevestigd. Tussen de planken en de muren blijft een ruimte open waartussen de vleermuizen kunnen wegkruipen om er te overwinteren. Het was ook nodig een paar invliegopeningen in de buitenmuren te maken; de bunker was anders ontoegankelijk voor de vleermuizen.

Landschap Noord-Holland zal ook onderzoeken of de bunker werkelijk vleermuizen aantrekt. De telling zal jaarlijks in januari plaatsvinden. Soms duurt het een tijdje voordat vleermuizen de overwinteringspek hebben gevonden, maar de verwachting is dat er op den duur soorten als watervleermuis en grootoorvleermuis overwinteren. Mogelijk dat ook de franjestaart en de baardvleermuis zich laten zien. Interessant is dat behalve vleermuizen ook bepaalde soorten vlinders als roesje, dagpauwoog en kleine vos gebruik kunnen maken van de nieuwe overwinteringspek.

Radio 1 besteedde er op 2 januari 2011 aandacht aan. Het artikel is via deze link te beluisteren: http://www.radio1.nl/contents/23768-zoutopslag-wordt-vleermuisverblijf.

Foto’s van de werkzaamheden:

Aan een muur bevestigde planken met erboven een invliegopening. Achter de planken is een holle ruimte, aan de voorzijde is gaas gespannen. Vleermuizen kruipen in de ruimte of onder het gaas om te overwinteren.

Boven een ‘vleermuisplank’ wordt een gat in de muur gemaakt als toegang voor de vleermuizen.

Foto's: Landschap Noord-Holland